Iklan

Iklan Nuffnang

14 Oct 2016

Sotong Masak Kicap Pedas Yang Sedap







Sebelum itu, saya nak kongsikan petikan dari kuliah Ustaz Ibrahim Muhammad berkenaan Hadis riwayat Abu Daud, Rasulullah bersabda kematian mengejut adalah satu kebencian bagi orang kafir atau orang Islam yang fasik. Di antara tanda kiamat kecil ialah masjid dijadikan jalan samada masjid diroboh untuk dibina jalan atau masjid dijadikan jalan laluan pintas. Yang lagi dasyat, masuk dan jadikan laluan melalui dewan solat.  Kedua, ialah kematian mengejut. Dari sihat tiba tiba mati. Bagi orang kafir atau Islam yang fasik, mereka masih leka dengan dunia tat kala maut menjemput. Bagi orang beriman, kematian mengejut adalah rahmat kerana telah bersiap sedia dengan amalan soleh. Beristighfar, solat dan lain lain amalan. Bagi orang beriman yang tak mati mengejut, mereka memperolehi 2 rahmat iaitu sakit sebelum mati sebagai kaffarah kepada dosa dengan syarat kenalah bersabar. Rasulullah bersabda, umat ku yang dirahmati tiada azab mereka di akhirat. Azab mereka di dunia. Kedua, rahmat  sempat diajar Lailahaillallah. Sesiapa yang akhir kalam nya ucapan Laailaahaillallah, akan dapat masuk syurga. 





Hari ini nak kongsikan masakan Sotong Masak Kicap yang saya masak bersama dengan Masak Lemak Cili Padi Ketam di SINI. Masakan simple dan mudah yang memang ramai dah tahu. Namun bagi anak anak yang baru belajar memasak, bolehlah ambil yang mana mana perlu. Tujuan asal saya ke Pasar Taman Tun untuk membeli ketam dan sotong bertelur. Bukan sotong biasa tapi yang menpunyai telur. Semua gara gara melihat Azrinaz Mazhar Hakim memasak sotong bertelur dalam instagram beliau. Azrinaz menggoreng sotong yang telah dilumur garam kunyit dan kemudian disediakan sambal. Akhir sekali, dimasukkan sotong yang telah digoreng ke dalamnya. Memang terliur bangat weh. Masakan saya hari ini sangat sedap lebih lebih lagi kerana sotongnya yang menpunyai telur. Ianya resepi biasa sahaja tapi bila menggunakan sotong segar dan bertelur pula, itu yang menjadikannya sangat sedap.

Jom layan resepi di bawah ini...





Sotong Masak Kicap Pedas
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
750 gram sotong
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 tangkai cili hijau
1 tangkai cili merah
1 biji bawang besar
2 sudu cili kisar
Kicap lemak manis Jalen

Bahan Tumbuk:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara cara:
Panaskan sotong di dalam kuali. Masak sehingga air sotong keluar. Angkat dan toskan. Ianya bertujuan supaya masakan kita tidak berkuah dengan air sotong.

Panaskan minyak dan tumis kayu manis, bunga lawang dan bahan tumbuk sehingga wangi. Masukkan cili kisar dan kacau rata sehingga cili benar benar masak.

Masukkan sotong dan kacau rata. Masukkan pula kicap diikuti dengan cili cili hidup dan bawang besar.





Masukkan garam secukup rasa. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan.





3 comments:

  1. suka entry-entry azie, mesti ada ilmu yang diselitkan. apa pun sotong tu nampak sangat sedap.

    ReplyDelete
  2. kak azie..sotong y ade telur mcm mana nak taw ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa beli, picit perutnya. Yang gemuk berisi tu ada telur

      Delete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.