Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kuih Chek Mek Molek


Kuih Chek Mek Molek


Saya ingin kongsikan Kuliah Ustaz Dr Mohd Shafie penulis Kamu Umat Terbaik adalah antara yang selalu saya nanti nantikan. Untuk hari ini, ustaz berkongsi berkenaan kecukupan rezeki. Bagaimana cara hendak mendapat rezeki yang cukup? Caranya adalah dengan taat dan bertaqwa pada Allah. Bukan dengan bekerja bersungguh sungguh. Kerana rezeki adalah diberi Allah. Cuba kita faham makna ayat seribu dinar. 



Kuih Chek Mek Molek

Sekarang manusia menilai pencapaian. Bila kita tak dapat mencapai sesuatu target atau KRA, orang akan kata kita tak perform. Kita akan jadi marah, frust bimbang dsb. Kita kena lupakan pencapaian. Apa yang Allah suruh kita buat ialah berazam serta bertekad dengan penuh kesungguhan, kemudian bertawakkal pada Allah. 

Result adalah ditentukan Allah, result yang terbaik adalah ikut kehendak Allah. Bukan ikut kehendak kita. Samada orang menilai kita baik atau buruk tak akan beri kesan pada kita kerana rezeki adalah datang dari Allah. Majikan hanya memberi gaji sedang Allah memberi rezeki. Allah lah sebaik baik penilai akan apa yang kita kerjakan. Hatta sebesar zarah, Allah akan bagi ganjaran. 

Jom layan cara saya menyediakan kuih chek mek molek yang sinonim dengan negeri kelahiran saya, Negeri Che Siti Wan Kembang. Chek Mek saya hari ini dah bocor sikit, itu yang kita nampak berkilat air gula. Kuih yang cantik adalah air gula mencair di dalamnya. Setelah digigit, barulah air gula mengalir keluar. 

Jangan lupa layan video penyediaan kuih ini dalam Instagram Azie Kitchen. Selamat mencuba...



Kuih Chek Mek Molek

Kuih Chek Mek Molek
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
600 gram ubi keledek - rebus 
¾ - 1 cawan tepung gandum
Sedikit gula

Cara cara:
Tumbuk ubi keledek yang telah direbus. Masukkan gandum dan kacau sebati. 

Bentukkan bulat dan kemudian dibujurkan. Masukkan gula, tutup dan kemaskan.




Goreng dengan api perlahan sehingga masak. Sedap dimakan panas panas.





Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Kuih Chek Mek Molek"

  1. sedapnyeee kak, terliur abis peberet sy ni hihi

    BalasPadam
  2. Favourite kami ni mmg sedaappp esp kalau buat sendiri..

    BalasPadam
  3. Kak Azie, mak saya ajar letak marjerin sikit dlm bancuhan tepung supaya rangup walaupun dh sejuk.

    BalasPadam