Iklan

Iklan Nuffnang

16 Mar 2016

Sedapnyer Ikan Merah Masak Bercili






Assalamualaikum semua. Semasa buka blog ni tadi, ada nampak iklan yang menari nari dalam ni tak? Hihihi baru install mobile ads dalam blog Azie Kitchen, barulah tinggi sikit statistik dalam Nuffnang. Saya tak pernah charge pun pada sesiapa yang nak ambil resepi, dan rasanya tidak mungkin berlaku. Tetapi jika ramai ramai klik iklan yang dipaparkan, duit massyyuuk pun lebih dan dapatlah disumbangkan lebih juga. Jom sama sama berikan sokongan kepada blog Azie Kitchen. Entah kenapa kebelakangan kemaruk ikan merah. Terutama sejak makan ikan merah yang dimasak asam pedas di Melaka. Sebelumnya saya selalu membeli ikan jenahak. Jarang jarang sekali membeli ikan merah. Rasa sedap pulak isi ikan merah yang kembut. Hari ini beli lagi sekor ikan merah dan dipotong menjadi 5-6 keping. 






Sangat sedap lauk ini tapi rasanya ia dah terkurang bahan diguna berbanding dengan ikan. Sebenarnya sejak kecil, kami hanya makan ikan yang direbus terlebih dahulu sebelum dimasak lemak atau pun ikan yang dilumur garam kunyit dan perap seketika sebelum digoreng. Jadi rasa ikan yang segar manis tidak lah suatu kebiasaan. Walaupun saya cuba menikmati keenakan rasa isi ikan segar tapi tekak saya lebih berselera dengan masakan menggunakan ikan yang digoreng terlebih dahulu. Saya sangat simple, ikan yang dilumur garam kunyit dan digoreng garing pun sudah memadai untuk memikat selera saya. 

Jom layan resepi yang sangat mudah dan sedap ini. Jom sediakan untuk keluarga anda hari ini juga...






Ikan Merah Masak Bercili
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan:
5 keping ikan merah - lumur garam kunyit dan goreng
1 asam keping
1 batang serai - dititik
Air secukupnya

Garam dan gula secukup rasa.
1 biji bawang besar - dihiris


Bahan tumbuk:
10 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1/2 inci halia
15 biji cili padi

Cara cara:
Ikan dilumur garam kunyit dan digoreng. Angkat dan
 ketepikan.

Panaskan minyak dan tumis serai dan bahan tumbuk sehingga masak. Masukkan sedikit air. Masukkan asam keping, gula dan garam. 





Masukkan ikan dan bawang besar. Kacau seketika. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.