Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Mee Hoon Daun Limau Purut



Mee Hoon Daun Limau Purut


Kebelakangan ini, saya agak kurang update blog dengan resepi baru. Namun begitu, saya terharu kerana page view blog saya masih mencatatkan lebih 100 ribu setiap hari. Malahan statistik menunjukkan lebih 61 juta sehingga kini. Alhamdulillah. Saya pasti ramai pembaca blog saya tahu bahawa saya adalah seorang wanita berkerjaya yang waktu kerjanya adalah 9 to 5. Saya masih perlu bekerja kerana dengan pekerjaan inilah saya mampu memiliki apa yang saya miliki hari ini. Jadi waktu yang ada untuk memasak sangatlah terbatas. Kalau hari bekerja, hanyalah waktu petang atau hari minggu. Namun waktu yang terhad itu jugalah saya perlu membahagikan masa untuk ke surau atau  belajar mengaji dan juga masa untuk melayan anak anak. Maklumlah hidup di dunia adalah sementara, kita tidak tahu bila kita akan dijemput. 

Jadi bila saya memasak, keutamaan saya adalah menghasilkan masakan yang sedap dalam waktu yang sesingkat mungkin. Saya akan mencapai apa sahaja yang ada di sekeliling. Hatta Portmeirion saya pun digunakan dalam penyediaan bahan masakan. Jadi saya memang tidak ada masa untuk menghias masakan dengan pelbagai prop yang cantik. Selepas ambik gambar ala kadar, ianya terus dihidang. 

Lagi pula, saya tiada Pembantu Rumah untuk membantu membasuh dan mengemas selepas memasak. Apa yang dipaparkan, itulah saya. Tiada kosmetik, tiada plastik. Hahaha. Blog saya hanya sebagai wadah untuk berkongsi ilmu masakan supaya ianya dapat dimanfaat untuk saya dan kita semua. Itulah juga sebabnya saya belum terbuka hati untuk menerima tawaran untuk mengeluarkan buku masakan atau muncul dalam rancangan masakan di TV. 



Mee Hoon Daun Limau Purut



Berbalik kepada resepi hari ini, saya menyediakannya atas permintaan Boy yang sekarang sedang bercuti selepas menamatkan peperiksaan semester. Boleh dikatakan hari hari menyediakan mee goreng dan mee hoon goreng secara bergilir gilir. Kedua anak bujang saya agak jarang mengambil nasi, apalagi waktu malam. Jom layan resepi mudah dan menjadi kegemaran kami sekeluarga. Ada rasa macam tom yam pun ya juga. 


Mee Hoon Daun Limau Purut

Mee Hoon Goreng Daun Limau Purut
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1/2 paket mee hoon - rendam hingga lembut dan tos
10-12 helai daun limau purut - buang tulang
2 biji bawang besar - saiz sederhana
4-5 biji cili hijau (2 cili padi, jika mahu pedas) - tambah cili merah jika mahu ada warna
Udang secukupnya - buang kulit
2 biji telur - opsyenal
Garam
Minyak untuk menumis

Cara cara:
Kisar daun limau purut, cili dan bawang besar. Jangan terlalu hancur. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan bahan kisar sehingga garing dan wangi.

Masukkan udang atau apa apa seafood yang disukai seperti sotong. Kemudian masukkan mee hoon dan garam.

Goreng sehingga mee hoon lembut, masak dan terbit minyak. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat dan dihidangkan. Tabur daun bawang dan bawang goreng.

Sedap dimakan bersama keropok lekor atau apa apa lauk yang disukai atau dimakan begitu sahaja.

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

5 ulasan for "Mee Hoon Daun Limau Purut"

  1. SubanAllah.......happy sgt2 tiba2 ternamapk Puan Azie di tmt makan...lina dan office mate selalu cakap pasal blog puan.ternyata semua recipe yg di share tak mengecewakan utk di cuba...finally Allah temukan kami tp terlupa nk ambil gambar....kawan2 kata sedap pi intai blog azie kitchen.....itu tagline lina :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kenal juga buat Lina. Terharu bila Lina sudi menegur saya. Masa tu saya pula rushing sebab half day. Ya teringat juga kenapa tak snap photo dengan Lina.

      Padam
  2. Dah beberapa hari tak jenguk. Hari ni jenguk, kut kut ada tazkirah. Belum ada saya tunggu lagi...

    BalasPadam