Iklan

Iklan Nuffnang

10 Sep 2015

Udang Masak Merah Sedap






Saya mengakui kebelakangan ini, fikiran saya agak celaru. Dalam diri, berperang melawan dengan perasaan sendiri. Memang saya bersyukur kerana telah diberi nikmat yang tidak terhitung banyaknya yang melebihi dari apa yang pernah saya impikan selama ini. Saya telah memiliki hampir apa yang dihajati kecuali ada beberapa perkara sahaja yang masih belum tercapai. Namun sebagai manusia yang lemah, kita tidak akan pernah merasa cukup. Puas saya memujuk bahawa apa yang tidak saya miliki, adalah suatu anugerah kebaikan dan kasih sayang Allah untuk saya kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk saya. Namun tidak mudah untuk menundukkan nafsu sendiri. Bak kata ustaz dunia dan akhirat adalah dua perkara yang bertentangan. Syaitan melalaikan manusia dengan 3 perkara iaitu nafsu dan keinginan yang tidak baik, urusan dunia yang melekakan dan angan angan yang menyeronokkan. Ustaz PU Faiz dalam kuliah di surau Ad Dhuha menyebut bahawa orang kaya ialah orang yang tiada berhajatkan sesuatu dari makhluk, melainkan berhajat pada Allah semata mata semasa hidup di dunia. Semalaman juga saya terfikir fikirkan kata kata ini. Saya ingin menjadi seorang yang "kaya", yang hidup tenang di dunia dan memiliki syurga di akhirat. Hmm kalau begitu, kenapa dalam usia yang berbaki dengan bekalan yang belum mencukupi, saya masih memikirkan kehendak duniawi? Kenapa saya mesti kisah dan terkesan melihat rakan, jiran dan taulan? Apakah pentingnya pandangan dan pujian manusia berbanding dengan kelebihan di sisi Allah? Walhal destinasi abadi yang dituju adalah akhirat yang mana kita akan kekal di dalamnya samada kekal di syurga atau kekal di neraka. Adakala saya berkata kata sendirian untuk memujuk hati supaya menjadi hamba Allah yang baik dan bersyukur. Inginkan hati yang sentiasa mengintai dan mengingati Allah dalam apa jua yang dijalani. Tawadduk lah wahai hati, usah tunduk pada naluri dan kehendak duniawi dan tak usahlah tertipu daya sendiri, kelak diri akan menyesali, bila dunia tiada lagi. Tenanglah duhai hati, usahlah celaru lagi. Aamiin.

Sekarang saya nak kongsikan resepi Udang Masak Merah yang menggunakan resepi Ayam Masak Merah Wan Chu di SINI. Sebab rasanya kuah masak merah ini bukan sahaja sedap dimakan dengan ayam tetapi juga dengan udang, sotong atau pun ikan. Rasanya pun ada juga seperti rasa Masam Manis. Jadi nak panggil Udang Masak Merah atau Udang Masam Manis atau apa apa pun boleh lah, janji hepi dan tak menyusahkan sesiapa. Berbeza dengan Sambal Tumis ialah ianya tidak dimasukkan sos cili. Saya tak meletakkan sos tomato kerana betullah apa yang dikatakan Wan Chu, sos cili telah pun mempunyai rasa masam. Itu sebab disyorkan supaya saya menggunakan sos cili jenama Kimball.  Saya menyediakan lauk ini sebagai hidangan makan tengahari Aween kerana saya dan hubby akan menghadiri majlis perkahwinan di Kelab Shah Alam. Nelly juga ada undangan perkahwinan. Manakala Boy keluar bersama kawan kawan sebelum memulakan pengajian. Yang doctor in the house, tak nampak kelibat. Mungkin bertugas. 





Memang sangat mudah, cepat dan yang pastinya sedap. Saya adalah wanita berkerjaya yang mencuri curi masa yang ada untuk memasak. Adakalanya, saya perlukan sesuatu yang simple seperti mengisar kesemua sekali bahan dari ianya dihiris atau ditumbuk yang memakan masa tetapi tidak mempunyai perbezaan yang besar dari segi rasa dan keenakannya. Masa itu emas, saya terpaksa menyiapkan dengan cepat kerana masa yang terhad itulah digunakan untuk berehat, untuk mengaji atau membaca buku buku agama, hatta untuk melayan facebook dan Instagram. Perlu juga bersosial kan walau macam mana sibuk sekali pun. Masa inilah saya melayan angan angan dengan melihat perkembangan fesyen terutama handbag yang menjadi kegilaan wanita. Berbalik pada resepi ini, ya ianya memang resepi yang sangat basic, jadi jika ingin meletakkan aksesori seperti nak letak serai ketuk ke, atau bawang ke atau daun ketumbar pun, silakan lah. Tak jadi masalah dari segi rasa sebaliknya dapat menambah hebat penampilan.  Best kan? Dengan satu resepi, boleh memasak pelbagai lauk pauk. Nampaklah kita wanita hebat di mata suami dan anak anak. 

Jom layan resepi Wan Chu yang dimasak menggunakan udang...




Udang Masak Merah
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
16 ekor/300 gram udang harimau - lumur garam kunyit 
20 tangkai cili kering - guna 3 sudu cili kisar 
3 sudu besar cili sos jenama Kimball 
1 - 1 1/2 sudu besar gula 
1 sudu kecil garam 
Sedikit serbuk perasa 

Bahan kisar:
1 biji bawang besar 
2 ulas bawang putih 
2 ibu jari halia

Cara cara:
Jika suka, udang boleh digoreng separuh masak. Angkat dan ketepikan. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dengan api perlahan sehingga cili benar benar garing dan pecah minyak.

Masukkan cili sos, garam, gula dan serbuk perasa. Masukkan juga sedikit air. Kacau rata. Setelah kuah terbit minyak, masukkan udang dan kacau seketika. Jika suka, boleh diletakkan bawang besar hiris dan kacau sehingga layu. Saya tidak letak kerana mempunyai misi berjimat cermat.








Siap dan bolehlah ditutup api. Tabur dengan daun bawang sebelum dihidangkan. Boleh diceduk keluar minyak berlebihan, jika suka.



Nota:

Jika tidak mahu digoreng udang terlebih dahulu pun, OK. Boleh terus masukkan selepas kuah mendidih.







7 comments:

  1. PC belum pernah lagi masak udang masak merah.,boleh cuba ni..

    ReplyDelete
  2. Sedang mencuba ni. Request dr en. Suami harap2 menjad sesedap dlm pic tu heheh

    ReplyDelete
  3. walaupun saya tak bleh mkn udang sbb alergik. .tapi si dia suka sangat udang ni. .jadi nk cuba laa resipi ni. .harap nya dia suka nanti ��

    ReplyDelete
  4. sy da cuba....mmng jadi n sedap gilerr....yumyum....pd yg lain,slmt mcuba...;)

    ReplyDelete
  5. Mmng jadi...mmng tbaik la.sedap sngt...tp xpkai halia,just tukar letak asam jawa ckit...rsa dia meletop..slmt mcuba ye...

    ReplyDelete
  6. Dah try! Sedap tapi tak letak gula sebab orang rumah ada yang diabetic. Udang tak goreng. Masak je terus but still best

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.