Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Menyambut Hari Jadi Di Negeri Di Bawah Bayu





Masih lagi bersiaran dari Negeri Di Bawah Bayu. Terlebih dahulu saya mengucapkan jutaan terima kasih buat kawan kawan semua yang memberikan ucapan hari lahir buat saya samada di facebook, WhatsApp dan juga melalui message. Tahun ini saya menyambut 18 April iaitu hari lahir saya di Negeri Di bawah Bayu. Ia menjadikan setahun baki usia saya berkurangan. Tahun ini juga saya menyambut hari lahir dalam keadaan yang sangat lemah dek terkena food poisoning. Perut saya memang sensitif walaupun ambil hanya 3 ketul lokam bakar tapi tetap memberi kesan. Langsung jadi lemah jer sepanjang hari sehingga terpaksa mendapat rawatan di klinik. Makan pun dah tak lalu walaupun bermacam macam makanan laut kesukaan yang hubby pesan. 

Itulah maknanya kesihatan lah yang paling bernilai di dalam hidup ini. Bila badan tak sihat, berilah apa sahaja, ianya tak akan mampu membuatkan kita tersenyum. Terfikir bagaimana hari hari seterusnya bila usia makin meningkat. Setiap kali melihat orang yang lebih tua, saya akan membayangkan yang mereka juga suatu ketika pernah melalui zaman muda. Begitu juga dengan saya, yang pasti akan melalui zaman seperti mereka. Bila senja hampir berlabuh. Ya Allah panjangkan lah umurku dalam ketaatan dan berikanlah kesihatan yang baik supaya dapat melakukan ibadah sehingga ke akhir hayat.





Selepas balik dari urusan kerja, kami keluar makan tengahari di Restoran Krishna's di Penampang yang hidangan makan menggunakan daun pisang. Satu pengalaman menarik buat saya dan anak anak. Hubby pernah ke sini dengan Tuan Kamal, sahabat kami sejak di kampus. Kari kepala ikannya memang sangat sedap.

Berbalik pada hari ulang tahun saya kali ini, azam saya adalah untuk menambahkan amalan soleh. Bak pesan Ustaz Ibrahim, usia seperti saya ini kena memecut laju kerana bila bila masa sahaja saya boleh dijemput pergi. Saya tidak boleh lagi mengundur ke belakang dan tiada guna lagi merenung zaman silam yang penuh laghaa dan kejahilan. Saya juga ingin lebih banyak bersabar dengan sebarang dugaan kerana Allah tidak akan menguji HambaNya di luar kemampuan. Setiap dugaan diberi adalah untuk meningkat darjat seseorang. Bagi seorang muslim, masa suka atau duka, semuanya baik belaka. Lagi pulak, biar manusia tidak mempedulikan asalkan Allah masih mengasihi dan peduli akan kita. Apa yang saya ada pada hari ini adalah kehendak Allah yang mahu saya berada di tahap ini. Kehendak Allah lah yang paling penting, bukan apa yang saya kehendaki kerana ianya mungkin tidak baik untuk saya. Itu yang diungkap Ustazah Aishah semasa kuliah Zohor. Saya kena banyak bersyukur kerana kebelakangan ini, banyak doa saya yang telah dimakbulkan satu persatu. Kalau pun tidak dimakbulkan, saya juga perlu lebih bersyukur. Pendek kata, tiada syarat untuk taat kepada Allah.



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Menyambut Hari Jadi Di Negeri Di Bawah Bayu"

  1. selamat hari lahir akak, semoga dikurniakan kesihatan yang baik, sentiasa bersama orang2 tersayang di sisi

    BalasPadam
  2. selamat hari lahir kak azie..semoga dikurniakan kesihatan yang baik, rezeki yang murah dan sentiasa diberi keberkatan dlam kehidupan oleh Allah..

    silent reader,
    Roza

    BalasPadam
  3. Happy belated birthday kak azie.

    BalasPadam