Iklan

Iklan Nuffnang

12 Apr 2015

Daging Kijang Goreng Garam Kunyit





Inilah kali pertama saya makan daging kijang. Daging kijang ini dibawa balik oleh abang ipar saya yang mengajar di Gua Musang. Secara jujur, daging kijang tidak ada banyak perbezaan dari segi rasa dengan daging biasa. Jika tidak diberitahu mungkin saya akan fikirkan yang ianya adalah daging lembu. Tapi daging binatang seperti ini mahal kerana ianya adalah binatang yang didapati secara semulajadi. Tidak diternak. 

Seperti biasa saya mahu selitkan sedikit petikan dari kuliah Maghrib Ustaz Adli. Surah Al Hashr ayat 18 bermaksud, Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.

Selama ini banyak ditulis bahawa seorang bapa dan suami akan menanggung dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan seorang isteri. Sedangkan dari ayat di atas jelas dilihat bahawa dosa seorang tidak dipindah pada orang lain. 

Seorang tidak tanggung dosa orang lain walaupun suami atau bapa pada isteri dan anak. Yang berdosa ialah kerana tidak mendidik anak anak dan isteri dengan didikan agama. Yang kena dipertanggungjawab ialah menanggung apabila anak atau isteri membuat kesalahan jenayah atau yang memerlukan gantirugi atas kerosakan yang telah dibuat mereka. Tetapi kalau seseorang telah bertaubat kerana kegagalan mendidik isteri dan anak, mereka telah lepas lah dosanya jika taubatnya diterima. Boleh rujuk kisah Nabi Nuh di mana isteri dan anaknya engkar akan arahan Allah. Ini tidak bermakna Nabi Nuh perlu menanggung dosa anak dan isteri baginda. Jadi apa apa tafsiran perlulah berlandaskan nas dari Al Quran atau hadis. 

Lihat juga surah 'Abasa ayat 33-37.
Kemudian (ingatlah keadaan yang berlaku) apabila datang suara jeritan yang dahsyat, Pada hari seseorang itu lari dari saudaranya, Dan ibunya serta bapanya, Dan isterinya serta anak-anaknya; Kerana tiap-tiap seorang dari mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja. Intipati Kuliah Ustaz Adli

Jom layan resepinya dulu...



Daging Kijang Goreng Garam Kunyit
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Daging kijang - lumur garam kunyit
Cili solok
Bawang besar

Cara cara:
Rebus daging yang dilumur garam kunyit sehingga ianya empuk dan air kering. Masukkan minyak dan goreng seketika.

Kemudian masukkan bawang dan cili. Kacau rata dsn bolehla diangkat dsn sedia untuk dihidangkan.


3 comments:

  1. senangnya kak...kalau daging lembu pun ble je kan? ^_^

    ReplyDelete
  2. Yummilicious. Mak mentua saya suka masak mcm ni tapi pakai daging lembu je la...simple dan sedap pon ye

    http://nurulnutritionshop.blogspot.com/2015/04/bagaimana-rupa-susu-ibu-dilihat.html

    ReplyDelete
  3. Kak Azie,

    Saya Farah and I really like referring to your blog. Not only for recipes but also for soul building..your sharing on kuliyah really inspiring..saya doakan akak sihat n sentiasa happy to share with us all your knowledge and skills! keep it up!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.