Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Daging Kijang Goreng Garam Kunyit


Daging Kijang Goreng Garam Kunyit


Inilah kali pertama saya makan daging kijang. Daging kijang ini dibawa balik oleh abang ipar saya yang mengajar di Gua Musang. Secara jujur, daging kijang tidak ada banyak perbezaan dari segi rasa dengan daging biasa. Jika tidak diberitahu mungkin saya akan fikirkan yang ianya adalah daging lembu. Tapi daging binatang seperti ini mahal kerana ianya adalah binatang yang didapati secara semulajadi. Tidak diternak. 

Seperti biasa saya mahu selitkan sedikit petikan dari kuliah Maghrib Ustaz Adli. Surah Al Hashr ayat 18 bermaksud, Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.

Selama ini banyak ditulis bahawa seorang bapa dan suami akan menanggung dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan seorang isteri. Sedangkan dari ayat di atas jelas dilihat bahawa dosa seorang tidak dipindah pada orang lain. 

Seorang tidak tanggung dosa orang lain walaupun suami atau bapa pada isteri dan anak. Yang berdosa ialah kerana tidak mendidik anak anak dan isteri dengan didikan agama. Yang kena dipertanggungjawab ialah menanggung apabila anak atau isteri membuat kesalahan jenayah atau yang memerlukan gantirugi atas kerosakan yang telah dibuat mereka. Tetapi kalau seseorang telah bertaubat kerana kegagalan mendidik isteri dan anak, mereka telah lepas lah dosanya jika taubatnya diterima. Boleh rujuk kisah Nabi Nuh di mana isteri dan anaknya engkar akan arahan Allah. Ini tidak bermakna Nabi Nuh perlu menanggung dosa anak dan isteri baginda. Jadi apa apa tafsiran perlulah berlandaskan nas dari Al Quran atau hadis. 

Lihat juga surah 'Abasa ayat 33-37.
Kemudian (ingatlah keadaan yang berlaku) apabila datang suara jeritan yang dahsyat, Pada hari seseorang itu lari dari saudaranya, Dan ibunya serta bapanya, Dan isterinya serta anak-anaknya; Kerana tiap-tiap seorang dari mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja. Intipati Kuliah Ustaz Adli

Jom layan resepinya dulu...


Daging Kijang Goreng Garam Kunyit

Daging Kijang Goreng Garam Kunyit
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Daging kijang - lumur garam kunyit
Cili solok
Bawang besar

Cara cara:
Rebus daging yang dilumur garam kunyit sehingga ianya empuk dan air kering. Masukkan minyak dan goreng seketika.

Kemudian masukkan bawang dan cili. Kacau rata dan bolehla diangkat dsn sedia untuk dihidangkan.


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Daging Kijang Goreng Garam Kunyit"

  1. senangnya kak...kalau daging lembu pun ble je kan? ^_^

    BalasPadam
  2. Yummilicious. Mak mentua saya suka masak mcm ni tapi pakai daging lembu je la...simple dan sedap pon ye

    http://nurulnutritionshop.blogspot.com/2015/04/bagaimana-rupa-susu-ibu-dilihat.html

    BalasPadam
  3. Kak Azie,

    Saya Farah and I really like referring to your blog. Not only for recipes but also for soul building..your sharing on kuliyah really inspiring..saya doakan akak sihat n sentiasa happy to share with us all your knowledge and skills! keep it up!

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum...sy nk tahu...senang ke untuk empukkan dagingnya tu? sy pernah sekali adik beli & mintak sy masakkan..sy x biasa ..

    BalasPadam