Iklan

Iklan Nuffnang

19 Feb 2015

Doa Buat Abang





Abang saya adalah seorang insan yang sangat istimewa dalam hidup saya. Dialah yang banyak membantu saya sejak di zaman persekolahan sehingga menamatkan pengajian di universiti. Sewaktu di bangku sekolah rendah, saya berjalan kaki sejauh 1 batu ke sekolah sehinggalah dibelikan basikal semasa darjah enam. Ketika itulah saya sering mengganggu abang di tempat kerja, meminta dihantarkan ke sekolah dengan motor Vespa baru kesayangannya. Abanglah yang menguruskan pendaftaran saya di universiti. Kami menaiki bas ekspress dan menumpang di rumah kawan abang di Kuala Lumpur. Membawa ibubapa dan anak anak buah hadir di majlis konvokesyen saya dan banyak lagi. Sepanjang di universiti, abang juga lah tempat saya menelefon meminta dihantarkan duit. Beliau seorang yang sangat pendiam dan tidak tahu erti marah. Jika ada pun perkara yang dia tidak senang dengan dengan apa yang kami lakukan, dia hanya akan melihat sahaja. Ingat lagi masa abang mula mula membeli kereta, saya akan masuk ke kereta setiap petang, membuka radio dan memasang air cond. Beliau tidak marah sehinggalah suatu hari, beliau masuk ke kereta dan menutup radio tanpa marah atau berkata apa apa. Namun begitu, saya faham yang abang marah dan tidak suka dengan apa yang saya buat. Kakak saya juga sering membawa kereta beliau ketika cuba cuba belajar memandu. Bak kata kakak saya, kini setelah memiliki kereta sendiri, barulah kita tahu nilai sebuah kereta yang sangat mahal. Apalagi di zaman 1980an, namun abang tidak lokek apalagi memarahi kami yang menggunakan kereta beliau untuk belajar memandu. Saya pernah merosak buku buku check abang dengan cop yang ditemui di dalam laci. Sepatah pun beliau tidak marah apalagi menunjukkan kemarahan. Kini dan di saat ini, abang saya masih terlantar kritikal di wad ICU kerana dijangkiti demam denggi berdarah lebih seminggu yang lalu. Ya Allah, pulihkan lah manusia sebaik abang untuk meneruskan hidup dan melakukan ibadah dan ketaatan. Hanya dunia tempat membuat amal. Makbulkan doa kami adik beradik yang sangat menyayangi beliau. Hanya kepada Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, kami menadah tangan memohon rahmat dari Mu. Aamiin.

Seperti saya pernah coretkan sebelum ini, kami bukan berasal dari keluarga orang senang. Namun begitu, kami tidaklah juga hidup susah. Segalanya cukup untuk makan dan pakai serta hidup di rumah selesa. Ibubapa kami hanyalah petani yang menanam padi dan mengusahakan penanaman tembakau sebagai mata pencarian. Sebagai anak, saya dan kakak kakak serta abang abang perlu menolong ibubapa samada di bendang padi atau di tempat tanaman tembakau. Dengan berbasikal, kami akan ke Kampung Rekang setiap petang untuk menyiram anak anak pokok tembakau yang sedang membesar. Ada ketikanya kami perlu membantu waktu mengutip daun tembakau yang sedia untuk dijual. Walaupun terpaksa melakukannya di bawah panas terik, kami tidak pernah merungut. Malahan kami hidup dalam kegembiraan seperti mana kanak kanak lain. Kami berjalan sejauh 1 kilometer di malam hari semata mata untuk menonton cerita Melayu di televisyen rumah orang kaya kaya di Pekan Jelawat. Pernah lutut saya berkudis kerana terjatuh di jalan raya yang gelap gelita.  Hanya apabila abang mula bekerja, dia membeli televisyen dan peti sejuk di rumah kami. Masih ingat lagi, setiap selepas solat Maghrib Wak Mejah dan anak anak akan datang ke rumah kami untuk menonton televisyen. Kesusahan masa lalu mengajar saya untuk rajin berusaha serta berjimat cermat dalam bab penggunaan air, elektrik dsb. Saya tidak sukakan pembaziran. Saya melakukan sedemikian demi melihat anak anak hidup senang dan selesa. Kesusahan masa lalu juga menjadikan hubungan kami adik beradik sangat akrab. Walaupun berada jauh, namun mereka sangat dekat di hati dan akan disayangi sehingga akhir nanti. 


13 comments:

  1. Assalammualaikum w.b.t.. kak azie, sy ada peminat dan sr blog akak...baca artikel ni tiba2 sy mengalirkan air mata...sy dpt merasakan abg akak orang yg sgt2 baik...syafakillah, semoga abang kak azie cepat sembuh dan dipermudahkan segala urusan

    ReplyDelete
  2. Hi Kak Azie! I hope that your brother recovers soon. I had dengue last year and I know how awful it is. From what I read, your brother is indeed a wonderful person! I wish him a speedy recovery.

    ReplyDelete
  3. Terharu... semoga abangnya cepat sembuh.

    ReplyDelete
  4. Salam Kak... teringat dengan arwah abah. Satu-satunya orang yang paling baik dengan saya. Doakan cepat sembuh.

    ReplyDelete
  5. Semoga abg k.azie cepat sembuh

    ReplyDelete
  6. Semuga abg Azie cepat sembuh. In Shaa Allah.

    ReplyDelete
  7. Semoga Abang kak azie sihat seperti sediakala...amin

    ReplyDelete
  8. Kak Nie doakn smuga abg Azie cepat smbuh

    ReplyDelete
  9. Semoga ALLAH SWT memberi kekuatan pada Abang Azie yang tercinta..di permudahkan segala urusan beliau...Ditambah lagi keberkatan dalam hidup beliau....Di penuhkan Kasih sayang antara Keluarga. Amiin ..Ya Rabbal al amin

    ReplyDelete
  10. Saya mendoakan akak sekeluarga tabah dengan ujian ini..semoga abang akak dalam lindungan Allah dan diberikan kesembuhan seperti sedia kala..tersentuh hati membaca coretan akak.:(

    ReplyDelete
  11. As salam Kak Azie, actually saya dah lama mengikuti blog ni and saya juga dah pernah mencuba beberapa jenis resepi di sini. Saya terharu dengan nukilan akak tentang seorang abang yg sgt baik. Saya juga mendoakan agar abang Kak Azie cepat sembuh dan sentiasa di bawah lindungan-Nya.. Insya Allah. Saya pasti beliau bangga dan bertuah kerana disayangi adik beradik semua.

    ReplyDelete
  12. Assalamu'alaikum..semoga Allah beri kesembuhan ke atas abang kak azie.boleh cuba ikhtiar minum perahan daun betik matang yg tidak dicampur air atau habatussauda..

    ReplyDelete
  13. Assalamu'alaikum kak. Terharu menbaca tentang abg Kak Azie, seorang insan yg sangat special. Semoga beliau cepat sembuh! Insya Allah.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.