Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Telur Goreng Daun Bawang Sedap


Telur Goreng Daun Bawang Sedap


Telur adalah makanan basic pada semua orang tak kira bangsa atau negara. Bila tak ada lauk di rumah, telur lah yang menjadi pilihan untuk dijadikan lauk. Sejak kecil saya dibiasakan makan telur dadar kerana dengan sebiji telur yang digoreng dadar, ramai orang dapat menikmatinya berbanding dengan telur yang direbus. Kalau semasa di kampung, cara arwah Bonda membuat telur dadar ialah dengan menumbuk beberapa biji bawang merah, garam dan lada hitam sehingga lumat. Kemudian disatukan dengan telur, kacau rata dan goreng garing. Tapi bila dah mempunyai keluarga sendiri, saya mempelbagaikan cara menggoreng telur dadar. Biasanya saya hanya menghiris bawang besar dan cili merah serta sedikit garam. Tapi ada masanya bila terlebih rajin, saya letaklah apa apa yang ada di dapur ke dalamnya.  


Hari ini saya nak kongsikan tentang keenakan daun bawang lagi. Jika sebelum ini saya menggoreng daun bawang dengan udang di SINI dan membuat sup daun bawang di SINI serta membuat cucur daun bawang di SINI, hari ini saya nak menambah cara penggunaan daun bawang di dalam telur dadar pula. Bagi ibu ibu dan suri suri rumah, rasanya ianya bukanlah perkara baru memasukkan daun bawang ke dalam telur dadar. Alaa kalau tak share di sini, tak adalah pulak entri yang nak dibuat ya. Buat anak anak yang baru belajar memasak, boleh lah mendapat sedikit idea untuk memasak telur dadar.

Jom layan resepi telur goreng dadar daun bawang yang sangat sedap ini...

Telur Goreng Daun Bawang Sedap

Telur Goreng Daun Bawang

Bahan bahan:
2 biji telur
1/2 cekak daun bawang - hiris nipis
1 tangkai cili merah - hiris
Garam
1/2 sudu besar mayonis

Cara cara:
Satukan semua bahan dan dikocok dengan menggunakan garfu. Panaskan minyak dan tuang telur dan goreng sehingga garing yang  disukai.


Telur Goreng Daun Bawang Sedap

Telur Goreng Daun Bawang Sedap

Angkat dan sedia untuk dihidangkan dengan nasi putih panas panas.


Telur Goreng Daun Bawang Sedap

Selamat mencuba...


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Telur Goreng Daun Bawang Sedap"