Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng


Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng


Kuliah Ustaz Hamim berkenaan makanan yang baik. Makanan yang baik, pastinya adalah yang halal. Apakah makanan yang halal dan boleh dimakan? Syarak hanya menjelaskan apa apa makanan yang haram sahaja. Ini adalah kerana makanan yang haram adalah sedikit berbanding dengan makanan halal. Allah menerangkan yang sedikit supaya senang diingat. Apa apa selain dari makanan haram, maka ianya adalah halal. Antara makanan haram ialah arak, daging babi, bangkai haiwan mati lemas, haiwan mati terkena benda tumpul, haiwan berburu dengan taring, burung yang menggunakan kuku untuk berburu atau makanan yang boleh memudaratkan kesihatan dll.


Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng

Halal bermakna dibenarkan oleh syarak samada secara khusus atau secara tidak langsung. Sebagai contoh, pengharamam arak disebut dalam Al Quran secara khusus. Yang haram secara tidak langsung seperti dadah yang boleh memabukkan, merosakkan akal dan fikiran. Bila disebut halal dan toiyyiba ianya bererti halal kerana telah diharuskan dan juga mengandungi unsur toiyyiba. Erti toiyyiba adalah secara ilmu sains adalah sesuai untuk dimakan. Bila disebut toiyyiba sahaja ianya membawa maksud tentunya halal. Tapi ada juga halal tapi tak toiyyiba iaitu tak digalakkan makan. Contoh daging kambing adalah halal tapi ianya kadang kadang toiyyiba dan adakala tidak toiyyiba bergantung kepada  samada seseorang berpenyakit darah tinggi atau tidak. Contoh kedua adalah seperti gula yang tidak sesuai diambil banyak banyak kerana boleh memudaratkan kesihatan.



Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng

Penggunaan istilah sunnah kadang kadang tidak difahami dengan jelas. Sunnah Nabi yang patut diutamakan ialah benda yang jika dibuat semakin kuat tahap keimanan kita. Makan kurma, memang sunnah Nabi tapi tak semestinya iman lagi bagus dari orang yang tak makan kurma kerana Abu Jahal juga makan kurma. Ada sunnah berkaitan syariat. Cth solat ikut cara Nabi. Berniaga dengan baik dan jujur seperti mana Nabi teladankan. Kita digalakkan ikut sunnah yang berkaitan syariat. Kita ikut sunnah yang lain sebagai tanda sayangkan Nabi. Sebelum majlis berakhir, Ustaz juga menyebutkan juga bahawa syaitan ialah apa apa bisikan yang mengajak kepada kejahatan. Satu suapan benda haram masuk dalam perut, Allah tak terima amalan kita selama 40 hari. Allah tak pandang solat yang kita kerjakan, doa juga Allah tak terima dan setiap daging tumbuh dari sumber haram akan dibakar. Hendaklah benar benar insaf dan bertekad untuk berubah. Sekarang kita masuk bab masakan pula iaitu kuih kaki ayam.

Ubi keledek goreng atau lebih dikenali sebagai Kaki Ayam sangat lah femes di kelantan. Ianya dijual setiap petang di kebanyakan tempat di Kelantan. Berbeza dengan ubi keledek goreng di sini yang dihiris sekeping nipis, di sana akan digoreng selebar dan sepanjang jari. Agaknya itulah dipanggil kaki ayam. Cara penyediaannya sama sahaja dengan pisang goreng di mana ubi keledek dicelup tepung dan digoreng sehingga garing. Jom tengok resepi dan cara penyediaannya...


Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng

Kaki Ayam

Bahan bahan:
Ubi keledek - potong panjang
Tepung beras
Garam
Sedikit kapur
Serbuk kunyit
Air secukupnya.

Cara cara;
Potong ubi keledek panjang dan rendam dengan sedikit air garam. Angkat dan tos.


Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng


Satukan semua bahan lain dan masukkan air sedikit demi sedikit sehingga sesuai kecairannya.

Masukkan ubi ke dalam tepung dan gaul rata. Masukkan ke dalam minyak yang telah panas dan goreng sehingga garing. Balik balikkan dan angkat, tos. Sedia untuk dihidangkan panas panas.


Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng

Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

2 ulasan for "Kaki Ayam aka Ubi Keledek Goreng"

  1. baru semalam saya masak pengat ubi keledek oren nie..kononnya tak kurangkan pengambilan minyak, tapi pengat tu guna santan...emmm, lebih kurang shj lah..

    BalasPadam
  2. yummy...dah lamer plak xgoreng keledek...

    BalasPadam