Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Satu Hari Di Kota Bharu






Pada hari terakhir di Kelantan, kami membuat keputusan untuk menginap di Kota Bharu. Selepas selesai check in di Hotel Perdana Kota Bharu, saya terus mengajak hubby mencari makanan walaupun perut masih kekenyangan. Tempat yang dituju pastinya ialah Simpang Empat Cherang. Di situ terdapat pelbagai jenis makanan Kelantan yang dijual oleh 3 kumpulan peniaga. Mereka mula berjualan selepas Asar. Memang agak sukar untuk mencari ayam percik yang betul betul ayam percik tradisional Kelantan. Ayam percik yang dijual di Simpang Empat Cherang ini sangat sangat sedap dan disediakan seperti ayam percik tradisional. Kalau yang moden, ayam percik disediakan kuah berasingan pula, sedang ayam percik sepatutnya kuah pekat melekat pada ayam kerana dilumur sambil di bakar.





Selain ayam percik, yang tidak saya lupakan ialah nasi dagang dan nasi kerabu. Lauk yang sedap disediakan untuk dimakan dengan nasi dagang atau nasi kerabu atau nasi berlauk ialah gulai ikan tongkol, gulai ayam, kerutuk Itik Serati, gulai udang dan macam macam lagi. Oleh kerana mereka tidak menyediakan tempat makan di situ, kami membeli bungkus dan dibawa balik makan di hotel.





Pagi hari terakhir di KB, saya mengajak hubby bersarapan di luar. Hanya Aween yang bersarapan di hotel. Terlalu banyak makanan Kelantan yang ingin saya nikmati di sini. Tempat yang dituju ialah Kopitiam Kita yang sangat femes dengan orang yang penuh sesak sehingga agak sukar mencari tempat parking. Lebih lebih lagi dalam keadaan hujan. Makanan utama di sini ialah roti kitab yang dibakar dan diletakkan sebiji telur separuh masak. Selain itu, makanan yang menjadi pilihan ramai ialah nasi tumpang dan nasi berlauk dingin Kak Wook. Nasi tumpang adalah ala ala nasi impit yang dibungkus dengan daun pisang dan juga diletakkan sekali lauk ikan atau udang. Nasi berlauk Kak Wook juga sangat sedap dan menepati selera saya untuk sebungkus nasi berlauk.






 
Inilah roti bakar iaitu roti kitab yang saya order. Walaupun saya tak suka telur separuh masak, tapi hari itu memang licin dimakan kerana keenakan roti dan serikayanya. Disediakan payung gergasi untuk memayungkan pelanggan ke kereta masing masing sewaktu hujan. Dengan payung yang besar, pasti tidak basah dek tempias. Hmmm strategi perniagaan yang terbaik...






Setakat ini sahaja dulu catatan perjalanan JJCM saya di Kota Bharu kali ini yang pastinya meninggalkan seribu kenangan manis, terutamanya dapat menikmati suasana musim banjir di Kelantan.






Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Satu Hari Di Kota Bharu"

  1. teringin sungguh nak jejak kaki ke kelantan...moga ada peluang nak ke sana tahun depan...insyaallah...

    BalasPadam
  2. pergi haritu tak puas sangat nk makan sbb folo orang.
    ni yg rasa nak pergi lagi sekali bila tengok lambakan makanan yg best2...

    Rahsia Gaya Tidur Dan Personaliti

    BalasPadam
  3. kalau ke kelantan, yong telah bersiap sedia dengan peningkatan kalori ..
    ooohh rindunya

    BalasPadam