Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap



Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap


Telah lama saya menyalin resepi ini dari blog Kak Jee yang memang terkenal dengan perkongsian resepi turun temurun keluarga beliau. Pada saya, Kak Jee mengambil langkah yang bijak dengan berkongsi resepi keluarga kerana dari ianya diamalkan di kalangan keluarga sendiri, lebih baik dikongsi dengan orang ramai supaya mereka yang telah tiada juga akan mendapat manafaatnya. Terima kasih Kak Jee atas perkongsian resepi ini.



Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Hari ini, saya bercuti untuk menghabiskan cuti tahunan. Saya tidak merancang untuk ke mana mana, hanya balik kampung sekejap pada hujung minggu untuk majlis tahlil arwah Bonda. Selepas itu, saya akan kembali bertugas sebelum menyambung semula cuti sehingga tahun baru. Masa bergerak pantas, dalam masa dua minggu lagi, tahun 2015 akan datang dan meninggalkan tahun 2014. Usia saya juga berkurangan selama 1 tahun. Azam saya di tahun 2015 ialah untuk menghabiskan sisa sisa hidup dengan memperbanyakkan amalan soleh terutamanya bab berkaitan solat, sedekah dan Al Quran. Maklumlah mati tidak kita ketahui. Beramal hanya di dunia, bila dah mati, tiada lagi perlu beramal. Lagi pulak Allah telah mengurniakan banyak nikmat untuk saya sepanjang hidup ini.  Hari ini saya sangat gembira kerana Nellisa telah mendapat tawaran pekerjaan di sebuah badan berkanun yang ternama. Saya sangat gembira kerana doa saya telah dimakbulkan Allah SWT. Nikmat apalagi yang hendak saya dustakan?   



Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Jom layan resepi mudah ini. Kuih ini adalah ala ala kuih Cara Berlauk cuma bezanya Kuih Cara dibakar dalam acuan kuih cara atau kuih bahulu. Kuih Bakar Berdaging pula dibakar dalam acuan Bahulu Kemboja. Oleh kerana saya hanya ada 2 set sahaja kuih acuan Bahulu Kemboja, jadi saya tuangkan bakinya ke dalam loyang besar dan dibakar sehingga masak. Jika dimasak dalam acuan bahulu, rasanya 1 adunan boleh dapat 6 biji kuih bakar berdaging...


Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Kuih Bakar  Berdaging

Bahan bahan:
250 gm daging kisar/cincang (¼ kg)
1½ sudu rempah daging Babas 
1 biji bawang besar - cincang
Garam/aji secukup rasa
Daun bawang
Cili merah - hiris halus
1 sudu besar minyak/minyak sapi/margerin

3 cawan tepung gandum
3 cawan santan cair/susu cair/susu rendah lemak
3 cawan air
5 biji telur
Sedikit garam
Sedikit pewarna kuning telur

Cara cara:
Daging dibersihkan dan dibuang semua urat. Cincang sampai halus. Atau boleh guna daging batang pinang dan potong kecik. 

Panaskan 1 sudu minyak dan tumis bawang yang telah dicincang. Kemudian bila bawang dah kekuningan, masukkan rempah kari dan goreng sampai wangi. Masukkan daging dan masaklah sampai kering. Sejukkan.



Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Pukul telur hingga kembang, masukkan susu dan air dan kacau sampai rata. Masukkan tepung dan kacau hingga sebati. kalau tak halus, masukkan ke dalam blender sedikit demi sedikit dan kisar supaya halus.  Bubuh sedikit saja pewarna kuning dan sedikit garam. Jangan banyak sangat garam sebab lauk daging  tadi dah ada perisa. 

Panaskan oven pada suhu 160C. Lauk daging dibahagi kepada 3 bahagian sebab bancuhan ini jadi 3 kuih bakar. Kalau guna acuan kecil, rasanya boleh dapat 6 kuih bakar.

Letakkan acuan kuih bakar di atas dapur, bubuh ½ sudu minyak sapi/marjerin dan panaskan. Bila minyak sudah panas, perlahankan api dan tuangkan bancuhan tepung tadi hingga paras ¾ penuh ke dalam acuan. 

Biar kira kira 1 minit, pastu sudukan 1 sudu kecil lauk daging ke dalam bancuhan tepung dalam acuan perlahan lahan. Mulakan di bahagian tengah dan kemudian dalam setiap lekuk acuan. Akhir sekali, taburkan daun bawang dan cili merah. Bila nampak garing pada bahagian tepi kuih, masukkan ke dalam oven suhu 180 C menggunakan api atas sahaja (jika ada) selama 15-20 minit. Saya guna api atas bawah.



Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Guna pisau dan keluarkan kuih ketika masih panas. Sambung buat lagi. Makan dengan sos cili. Sangat sedap. Selamat mencuba...



Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap

Selamat mencuba....



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

6 ulasan for "Kuih Bakar Berdaging Yang Sangat Sedap"

  1. Wahhh...sedapnya Kak Azie. Ni sesuai kalau ada jamuan kecil2 kan? Terima kasih atas resepi yang menarik ni..in sha Allah nak cuba nanti.

    BalasPadam
  2. Kontraktor ubahsuai rumah kawasan kajang, bangi, cheras, serdang dan kawasan sekitarnnya 》 BLOGFACEBOOK Hubungi: 0182233854 KHAIDIR

    BalasPadam
  3. Thanks aunty share! Saya selalu guna resepi blog aunty. Alhamdulillah setakat ni semua jadi. Hehe

    BalasPadam
  4. Wah dah lama cari resepi ni. Thanks kak Azie

    BalasPadam
  5. Yaa.. tq k.azie.. nk try nnt..

    BalasPadam