Iklan

Iklan Nuffnang

7 Aug 2014

Lontong Nur Qaseh Buat Hidangan Raya





Saya menyediakan Kuah Lodeh hari ini selepas melihat dalam peti ais ada santan dan banyak sayuran yang masih berbaki. Nana menyediakan Kuah Lodeh dan Nasi Impit untuk hidangan di pagi raya. Saya memang tak suka melihat ianya membazir dan terbuang begitu sahaja, jadi saya pun mulalah menyediakan bahan bahan yang diperlukan. Lagi pulak, masih ada banyak nasi impit yang telah direbus di dalam peti ais. Klik di SINI untuk melihat entri Kuah Lodeh yang saya sediakan sebelum ini. Saya masih setia dengan resepi ini yang telah berbelas tahun digunakan.

Kali ini saya hidangkan Kuah Lodeh dengan Kuah Kacang sahaja kerana memang kebetulan hari ini, saya ada memyediakan Kuah Kacang untuk dimakan dengan sate ayam goreng. Boleh klik di SINI untuk resepi Kuah Kacang. Kebiasaannya saya akan gandingkan dengan Kuah Kacang goreng yang ringkas. 

Jom kita tengok resepi yang saya gunakan sejak dahulu lagi bila menyediakan kuah lodeh. Jom layan.... 



Lontong dan Kuah Lodeh Nur Qaseh

Bahan bahan:
1/4 biji kubis
1/4 biji sengkuang - potong panjang
1 batang karot - potong panjang
6 batang kacang panjang
2 biji terung panjang
1 biji kentang - potong 8
2 keping fucuk - rendam dan potong kecil
1 ikat soo hoon - rendam dan potong kecil
1 keping tempe - potong dadu besar dan goreng
2 keping tauhu - potong kecil dan goreng
1 genggam petai
2 batang cili merah - hiris
2 batang serai - ketuk
1 cawan udang hidup - buang kulit
2 santan kotak
Garam secukup rasa

Bahan kisar:
8 ulas bawang merah
1 inci kunyit hidup
2 sudu besar udang kering - rendam dan tos

Cara cara:
Masak bahan kisar bersama santan cair dan serai sehingga hampir mendidih, masukkan udang diikuti dengan sayur yang jenis keras sehingga sayur yang lembut.

Masukkan santan pekat dan tauhu kering, cili merah serta garam. Sesuaikan rasa dan kepekatan.





Tutup api dan sedia untuk dihidangkan bersama dengan nasi impit, telur rebus dan kuah kacang atau sambal tumis.





7 comments:

  1. SHRMZB wat kakazie sekeluarga! sejak musim raya nih..lom merasa lagi makan lontong..daapnyer!

    ReplyDelete
  2. sedapnya...nanti nak buat lg..dah pernah try buat :D

    ReplyDelete
  3. Kalau pakai santan kotak.. Camne nk dpt santan cair n pekat tu?

    ReplyDelete
  4. Kalo santan kotak tu nk guna yg kecik ke bsar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya guna kotak kecik. Tapi tengok lah kuahnya. Jika mahu banyak dan lemak, boleh guna lebih

      Delete
  5. Yg ni utk brapa org makan azie... Tqtq for reply... Sedap angat nih! Share ye

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.