Iklan

Iklan Nuffnang

26 Jun 2014

Kota Kinabalu Aku Datang







Setelah 6 tahun, akhirnya saya menjejakkan kaki lagi di Negeri Di Bawah Bayu. Kalau bukan kerana tugas, pasti saya tidak akan ke sini atau ke mana mana pun. Sejak beberapa tahun kebelakangan, saya dan anak anak memang tidak suka bercuti di dalam Malaysia. Tiada dalam agenda. Dah puas berjalan di sana sini. Anak anak lagi lah tak mahu mengikut kalau diajak ke mana mana di dalam negeri, kecuali bercuti bersama kawan kawan. Nana baru sahaja balik bercuti di Pulau Perhentian. Kalau ada pun, hanya bercuti di beberapa tempat di mana saya boleh melakukan aktiviti yang saya gemari seperti menangkap ketam di Avillion atau Grand Lexus Port Dickson. Kami lebih suka menghabiskan masa di rumah sambil keluar makan dan window shopping di One Utama atau The Curve. Di rumah, saya akan memasak untuk keluarga, melayan blog serta menghabiskan masa dengan mengaji dan membaca buku buku. Itulah rutin saya di setiap hari minggu.

Kebetulan masalah allergik timbul semula, jadi saya tidak selesa untuk berjalan jalan di tempat panas kerana ianya akan menjadi bertambah gatal bila badan berpeluh. Jadi sesampai di hotel, kami hanya berehat sehingga petang, barulah keluar ke kawasan Pasar Filipina. Teringat waktu kali pertama ke KK, memang saya sangat teruja untuk ke Pasar Filipina, apalagi kalau bukan membeli perhiasan mutiara. Tapi kini, tiada apa yang menarik pada saya, namun kunjungan ke KK, tidak lengkap tanpa mengunjunginya. Keadaan di pasar ini juga tidak berubah, masih seperti kunjungan pertama saya lebih 20 tahun yang lalu.

Kami hanya berjalan kaki ke Pasar Filipina yang kedudukannya terletak berdekatan sahaja dengan hotel. Pada mulanya, saya meminta hubby mengambil teksi tapi rupanya sangat dekat. Secara jujur tiada yang menarik hati saya di situ. Namun begitu, saya membeli juga rantai tangan mutiara dan hubby membeli butang baju Melayu sebagai buah tangan untuk anak anak. Jadi tak ada lah balik dengan tangan kosong.









Tak sampai pun setengah jam berada di dalam Pasar Filipina, saya mengajak hubby keluar dan berjalan ke pasar buah melalui pasar makanan laut kering. Oleh kerana tak tahan panas dan berpeluh, kami berpatah balik selepas membeli selonggok buah kuinin dengan harga RM10. 






Kami singgah makan ikan bakar dan sotong bakar. Saya hanya meratah lauk di samping minum air kelapa muda. Hubby memilih ikan pari, ikan susu dan sotong bakar. Sedap juga rasanya kerana ikan yang segar. Memang diakui saya seorang yang gemar makan di gerai gerai berbanding dengan restoran. Tapi kena berhati hati juga, saya tidak memesan minuman, hanya minum air mineral kerana bimbang masalah kesihatan. Maklum perut saya agak sensitif jika tersalah makan atau minum.


  



Dari situ, kami balik ke hotel melalui pasar sayuran dan buah buahan pulak. Singgah beli buah tembikai untuk dimakan sebelah malam di bilik. Saya perhatikan harga barang barang di sini juga agak mahal. Sebagai contoh, sekilo buah manggis adalah RM25. Ini adalah kerana ramai pelancung dari Jepun dan Korea mengunjungi KK. Seekor ikan bakar berharga RM30. Makan simple macam lauk yang kami pilih pun dah lebih dari RM60. Kos hidup di sini sangat tinggi. Kadang kadang terfikir pulak, bagaimana lah dengan mereka yang bergaji kecil untuk hidup selesa di sini.  


  



Saya memang bukan seorang "outdoor" dan tidak gemar berada di kawasan yang panas sejak dulu lagi. Saya juga bukan seorang yang menggemari scenery dan keindahan semulajadi. Jadi, selepas makan kami berjalan balik ke bilik berehat, menonton TV dan saya pula hanya membaca buku buku serta majalah.





4 comments:

  1. bestnya berjln2..merasa makanan di tempat org..

    ReplyDelete
  2. mesti sedap ikan / sotong bakar tu

    ReplyDelete
  3. Kos hidup di sini memang tinggi Azie....

    ReplyDelete
  4. cikwan baru je balik drpd kk 2hari sebelum puasa.. =)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.