Iklan

Iklan Nuffnang

23 Jun 2014

Ikan Selar Goreng Berlada





Entri ini adalah entri tertunggak yang dah lama berlapuk dalam PC saya. Entah kenapa tiba tiba teringat kesedapan Ikan Selar Goreng Berlado yang saya sediakan di SINI dulu menyebabkan saya mengajak Boy ke kedai runcit mencari ikan selar. Kali ini, ikan nya agak besar, jadi saya meminta supaya dipotong dua. Ikan ini digoreng garing juga yang sedap dimakan begitu sahaja. Tengoklah dalam gambar tu, tenggelam ikan dek banyak lado atasnya. Gambar ini diambil guna handphone jer sebab semasa saya menyediakan lauk ini, Nana membawa kamera ke Melaka bercuti bersama kawan kawan doktornya.


Ikan Selar Goreng Berlado

Bahan bahan:
2 ekor ikan selar saiz besar - potong 2
2 biji bawang besar - hiris
20 tangkai cili kering
7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Asam keping
Garam
Gula

Cara cara:
Ikan dilumur garam kunyit dan digoreng garing. Angkat dan ketepikan. Dengan menggunakan lebihan minyak tadi, tumis bawang besar sehingga layu. Kemudian masukkan cili yang dikisar bersama bawang merah dan bawang putih. Tumis sehingga cili masak dan pecah minyak.

Masukkan asam, garam dan gula. Gaul rata dan sesuaikan rasa. Bolehlah masukkan ikan goreng ke dalam kuali dan dibalik balikkan. Sedia untuk dihidangkan.

Nota:
Jika suka boleh masukkan sedikit daun kunyit, lagi harum baunya.


2 comments:

  1. Salam..
    Best tgk blog masakan ni...
    Resipi yg ringkas dan senang nk cuba...

    ReplyDelete
  2. Boleh juga ltk asam keping ya kak azie...sy slalu ltk asam jawa...boleh cuba nnt..mana tau lg sedap hihi

    Salam singgah...;)

    http://cenetos.blogspot.com/2014/06/homestay-ceria-is-now-open.html?m=1

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.