Iklan

Iklan Nuffnang

15 May 2014

Tempe Goreng Bersambal Dengan Ikan Bilis






Ini adalah entri yang dah lama bersawang. Kita layan jer. Sambil sambil menyediakan Kuih Bom berinti Kacang Hijau dan Kuih Lompang, saya juga memanaskan lauk yang masak sehari sebelumnya. Belum sempat dihidangkan telah disimpan di dalam peti ais. Sementara hubby tiada di rumah, saya malas lah pulak untuk keluar makan. Melihatkan ada 2 biji telur masin yang diperolehi semasa menghadiri wedding Azmeer di Melaka, saya terus memanaskan lagi kuah Gulai ikan Sembilang yang sangat sedap dimakan dengan telur masin. Serius, sangat sedap gulai yang dimasak menggunakan Rempah Segera Naim Gulai ikan Sembilang Tanjung Dawai ini. Sebenarnya inilah kali pertama, saya menerima telur masin sebagai buah tangan dari majlis perkahwinan. Tapi OK lah sebab saya memang penggemar telur masin. Saya boleh menghabiskan sebiji telur masin sorang sorang. Memang berselera makan kalau ada telur masin.

Tapi bila dilihat yang ada 2 lauk berkuah, jadi saya pun mengeluarkan bahan bahan untuk membuat Tempe Goreng Bersambal Dengan Ikan Bilis supaya ada juga lauk kering. Resepi ini telah saya kongsikan sebelum ini di mana saya memperolehinya dari Black Rose. Roslina Hitam, rakan sekerja yang dulu membawa tempe untuk dimakan bersama roti Gardenia untuk bersarapan. Sejak itu, saya menyalin resepi dan selalu menyediakannya sebagai lauk segera di rumah kami. Ini adalah kerana penyediaan nya sangat cepat dan ringkas.

Jom kita tengok resepinya di bawah ini. 




Tempe Goreng Bersambal Dengan Ikan Bilis

Bahan bahan:
Segenggam ikan bilis - goreng rangup
1 keping tempe - potong kecil dan goreng rangup
10 cili kering - kisar
5-6 ulas bawang merah - tumbuk kasar
1 biji kentang - hiris wedges & goreng (opsyenal)
Garam
Gula

Cara cara:
Selepas menggoreng ikan bilis, angkat dan ketepikan. Goreng pula tempe, angkat dan ketepikan. Menggunakan minyak yang sama, tumis cili kisar sehingga cili masak dengan api perlahan. 






Selepas cili masak, masukkan bawang merah yang ditumbuk. Kacau rata dan masukkan sedikit air. Masak lagi sehingga ianya terbit minyak.




Masukkan garam dan gula. Padamkan api dan kemudian tuangkan ikan bilis dan tempe goreng. Kacau rata dan sedia untuk dihidangkan samada dengan nasi putih atau dimakan bersama roti putih.







6 comments:

  1. masakan simple gini yang meleleh air liur.. hihi..

    ReplyDelete
  2. Kak Azie, this is my favourite!

    ReplyDelete
  3. Boleh juga tambah kentang potong nipis digoreng garing.

    ReplyDelete
  4. Salam kak azie, kalau bawang merah boleh tak jika dikisar selain dari ditumbuk? adakah rasanya akan sama?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.