Iklan

Iklan Nuffnang

21 May 2014

Ikan Merah Masak Tempoyak Perak





Dah lama saya mencari Ikan Merah untuk dimasak tempoyak sejak menikmati Masak Tempoyak Ikan Merah di rumah Kak Nyah sebelum ini. Setelah berminggu mencari, akhirnya berjaya mendapatkan ikan merah walaupun hanya bahagian kepala. Namun ianya tetap sedap dan lembut sahaja isinya. Terasa lah pulak seperti tauhu.






Sebenarnya memasak ini memerlukan praktis dan praktis. Saya ingatkan ikan merah ini keras dan boleh menggeleding. Jadi sambil merenih, saya sediakan bahan bahan untuk membuat rempah Ayam Goreng. Aduhaai sedar sedar ikan dah terlebih lembik dan hancur lah sedikit. Hmmm memang jenis tak boleh membuat banyak kerja dalam satu masa agaknya saya ni. Nampak gaya kena cuba lagi sekali, pasti buat lagi sampai jadi dengan sedaaap nya. Kalau sesiapa nak mencuba masakan tempoyak versi Perak, bolehlah cuba resepi Kak Nyah di bawah ini....  
 




Masak Tempoyak Versi Perak
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 ekor ikan merah - potong nipis
4 - 5 biji cili merah
2 senduk tempoyak (saiz sedang)
Sedikit serbuk kunyit
2 batang serai - ketuk
1 batang timun - jika suka
3 - 4 mug air atau mengikut kepekatan yang disukai
Garam
Secubit gula


Cara cara:
Blender kasar cili merah atau ditumbuk kasar. Kemudian satukan semua sekali bahan termasuk ikan dan timun. Selepas itu, tuang air secukupnya. Petua kakak ipar saya ialah bahan bahan mesti digaul sebati dengan menggunakan tangan.








Masak dengan api perlahan sehingga ianya mendidih dan merenih dengan agak lama.







Masukkan sedikit garam dan secubit gula. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat dan dihidangkan dengan nasi putih panas panas.






4 comments:

  1. telan air liur berkali kali maaaaak haih..
    dahla sy ni suka tempoyak..
    onomnom ~

    ReplyDelete
  2. Slm pn. Ikan merah yang keras dan menggeleding tu jenis yg ada hitam2 skit kat bdn dia. Harganya pon lebih murah berbanding dgn ikan merah yg lembut yg pn gunakan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Ooh kini barulah saya tahu ya. Terima kasih atas makluman

      Delete
  3. My ikan merah mengeleding!!!! 😖

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.