Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Gulai Ayam Daun Limau Purut


Gulai Ayam Daun Limau Purut


Ini adalah entri tertunda di mana hari itu saya memang buntu, tak tahu apa yang hendak dimasak untuk hidangan tengahari. Saya pun mula menanya Pak Cik Google apa menu yang boleh diguna. Dalam tercari cari, saya terpandang satu gambar yang membuatkan saya terus menelan air liur, aduhaaai sedaaap nyeer. Cepat cepat menghantar whatsApp kat hubby di pejabat meminta dibelikan bahan bahan yang diperlukan. Saya memasak sambil mendengar sidang media khas Mencari MH370 yang dibuat oleh Perdana Menteri. Sedih bila mendengar hasil siasatan awal yang menunjukkan kapalterbang telah membuat air turn back dan transponder telah dimatikan apabila menghampiri sempadan Vietnam. Komunikasi terakhir antara satelit ialah pada 8.11 pagi pada 8 Mac 2014. Deliberate action by someone on the plane, itulah kesimpulan awal sehingga setakat ini. Sedih sungguh sedih sekiranya ianya adalah perbuatan yang melibatkan konspirasi kerana ia melibatkan penganiayaan pada ramai penumpang dan keluarga.

Saya memang suka gulai yang dimasak dengan daun limau purut. Memang sangat sedap kerana saya memang menyukai apa apa masakan yang menggunakan daun limau purut seperti Mee Hoon Goreng Limau Purut, yang sangat saya sukai.

Jom kita tengok resepi yang saya gunakan hari ini...



Gulai Ayam Daun Limau Purut

Gulai Ayam Daun Limau Purut

Bahan bahan:
1 ekor ayam - potong 8
10 biji cili kering 
1 biji bawang besar
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 batang serai
1 inci kunyit
1 inci halia
1 inci lengkuas
2 keping asam keping
2 cawan santan -1 santan kotak
1 sudu besar biji ketumbar
1 sudu makan campuran jintan putih dan manis
Garam
Gula 

Cara cara:
Kisar cili kering, bawang, bawang putih, halia, lengkuas, serai, kunyit, ketumbar dan jintan dengan sedikit air.

Satukan rempah yang di kisar dengan ayam dalam satu periuk. Reneh ayam hingga ayam kecut.





Masukkan santan dan asam keping. Boleh masukkan sedikit air lagi jika ingin kuah lebih. Masak hingga agak pekat sedikit. Sesuai rasa garam dan gulanya.

Masukkan daun limau purut. Kacau seketika dan angkat.






Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

2 ulasan for "Gulai Ayam Daun Limau Purut"

  1. Hi Azie! I have got to try this chicken curry. I love any curry that has daun limau purut in it. So fragrant! It is quite frustrating due to the water rationing and I can't cook when there is no water during the weekends. Let's hope it rains soon for this to be over.

    It is really sad that MH 370 has been confirmed lost with no survivors. May those that perish rest in peace and that their families and loved ones find strength to cope with this very painful and difficult time.

    BalasPadam
    Balasan
    1. True dear. This is a very sad tragedy. Hope the families of the crews and passengers will be strong to face this sad episode.

      Padam