Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Terkenang Bonda





Tiba tiba saya menangis teringatkan bonda selepas mendapat panggilan telefon dari kakak yang berceritakan tentang keadaan keuzuran dan kesihatan bonda. Saya terus mengambil wudhu melakukan solat Dhuha dan menangis sambil mendoakan kesihatan dan kemudahan bonda.

Terasakan diri ini yang terlalu mementingkan diri sendiri sehingga lama tidak bertanya khabar bonda. Memang tidak dinafikan yang selepas bersolat saya tidak lupa mendoakan bonda dan arwah bapa, memberi sedekah dan wakaf untuk mereka. Tapi saya lupa untuk memikirkan keadaan bonda yang telah semakin hari semakin uzur dalam keadaan realiti, di dalam keadaan dia masih ada di dunia ini. Mengingti keadaan bonda yang perlu meneruskan sisa sisa hidup dengan seribu kepayahan.

Bagaimana lah nasib diri jika anak anak kelak sibuk dengan urusan masing masing. Itulah juga yang membuatkan saya menangis sebak kerana di dalam kesibukan kita sebagai anak anak, kita lupa akan keadaan ibu bapa kita. Lupa untuk memikirkan kesihatan mereka, kepayahan mereka dan keuzuran mereka. Lebih malang bagi kes yang mana anak anak seolah tidak mahu menjaga ibu bapa yang sudah tua semata mata kerana komitmen pada keluarga masing masing. Anak anak seolah melupai jasa dan pengorbanan ibubapa membesar dan mendidik sehingga menjadi seperti hari ini.

Saya sungguh beruntung kerana mempunyai kakak dan abang ipar yang sangat mengambil berat akan kebajikan bonda saya walaupun mereka sendiri mempunyai tugasan dan urusan keluarga. Zaman sekarang bukan lagi seperti zaman dahulu di mana ibu bapa mahukan anak lelaki yang kononnya boleh menjaga di kala tua, di kala anak perempuan terpaksa mengikut suami. Namun kini, apa yang saya lihat anak perempuan lebih bertanggungjawab dalam menjaga ibu bapa. Saya sangat menghargai kakak dan abang ipar saya dan saya juga sayang semua adik beradik saya walaupun berada jauh dari mereka semua. 



Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Terkenang Bonda "