Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Masak Lemak Udang Dengan Nenas


Masak Lemak Udang Dengan Nenas

Semalam saya menyediakan Masak Lemak Udang dengan nenas kerana dalam peti ais terdapat stok udang yang dibeli dari Kota Kinabalu. Nenas pula dibeli di kedai buah buahan di Seksyen 6 dengan harga RM1.50 sebiji. Dah lama saya teringin untuk memasak udang dengan nenas kerana seingat saya, belum pernah lagi memasak lauk ini.

Resepi ini saya belajar dari Intan, anak buah kami yang menyediakannya lauk ini semasa majlis tahlil arwah Bonda Mertua di Rawang tidak lama dulu. Walaupun saya suka masakan lemak cili padi yang bukan sahaja sedap, juga menggunakan bahan yang ringkas dan mudah disediakan tetapi saya tak boleh selalu menyediakannya kerana kesiankan Nelly yang tak tahan dengan masakan pedas. Jadi saya kenalah belajar resepi masak lemak yang tidak berapa pedas tetapi tetap sedap. Sebenarnya gulai lemak hari ini pun, dah terlebih pedas untuk Nelly. Rasanya lain kali, letak 2 atau 3 biji cili padi jer pun dah cukup. Jom kita tengok resepi dulu....

Masak Lemak Udang Dengan Nenas

Masak Lemak Udang Dan Nenas

Bahan bahan:
1 kg udang
2 biji bawang besar
6 biji cili padi
1/2 inci kunyit hidup
1 biji cili merah - hiris
1 batang serai - ketuk
1/2 biji nenas
Santan secukupnya
1 asam keping (jika belum cukup masam) - tak letak
Gula
Garam

Cara cara:
Kisar bawang besar, cili padi dan kunyit hidup. Masakkan santan dengan nenas dan bahan kisar sehingga mendidih. Masukkan serai.

Masukkan udang, cili merah, bawang besar dihiris dan garam secukupnya. Sesuaikan rasa. Angkat kerana jangan masak udang lama, nanti ia menjadi keras.




Masak Lemak Udang Dengan Nenas

Masak Lemak Udang Dengan Nenas


Siap untuk dihidangkan.

Nota:
Boleh juga jika mahu dimasukkan sekeping ikan tenggiri jeruk ke dalamnya. Tapi saya lebih suka kuah yang mempunyai rasa kemanisan udang yang semulajadi.



Masak Lemak Udang Dengan Nenas

Masak Lemak Udang Dengan Nenas


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

10 ulasan for "Masak Lemak Udang Dengan Nenas"

  1. saya sangat lapar memandang akan udang tu... owhhh.. tolong lah... saya tak bawa bekal nasi.. tapi kat luar hujan sangat lebat ni.. camne...?

    BalasPadam
  2. ooo tak tau plk ada org cmprkn ikan tenggiri dlm kuh gulai udang..

    BalasPadam
  3. sedap tu kak tapi kalau lemak cili api tak pedas tak kaw..hehe

    BalasPadam
  4. salam k.azie...
    waaa tayang udang plk..dh la besar2...
    sabar jer la..dh la ari ni posa...huhuhuh

    BalasPadam
  5. Azie..u make me hungary he2..memang sedap lauk nie lebih2 lagi digandingkan dengan sambal belacan, ulam n ikan masin..wahlal.

    suhaila.

    BalasPadam
  6. sedapnya lauk tu kak. terliur saya.

    dill.

    BalasPadam
  7. salam kak..

    bestnya masak lemak udang tu..sure sedap..

    BalasPadam
  8. Salam Kak Azie..
    Love ur blog...dah try ur Nasi Ayam resipi...mmg sedap! Hari ni nak try resipi ni pulak, in shaa Allah,
    Selamat menyambut Ramadhan

    BalasPadam
  9. udang je ada. Bahan-bahan lain pulak takde..nampak gayanya kena goreng je la udang ni..

    BalasPadam