Iklan Nuffnang

Iklan

Revenue Hits

9 Jul 2013

Masak Lemak Ikan Jenahak Merah Yang Sangat Mengancam





Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada semua kawan kawan dan pembaca blog Azie Kitchen. Kita seharusnya merebut tawaran pahala yang dijanjikan Allah sepanjang bulan Ramadhan ini dengan memperbanyakkan amal ibadah seperti bersolat sunat, qiam, berzikir, bersedekah, juga tidak lupa membaca Al Quran dan bertaddabur. Jika pahala amalan lain ada disebutkan gandaan pahalanya, tetapi untuk ibadat puasa pula, pahalanya adalah "sky is the limit". 

Ini adalah kerana amalan lain adalah untuk kita sendiri tapi puasa adalah untuk Allah, maka Allah lah yang akan menentukan berapa banyak pahala yang ingin diberikan bergantung kepada tahap dan kualiti puasa kita. Rasulullah s.a.w bersabda : “Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya 10 kali ganda serupa dengannya hingga 700 kali ganda. Allah Azza Wajalla menyebut : Melainkan puasa, kerana ia untukKu dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya keranaKu. Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan, kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui TuhanNya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) lebih harum wangi di sisi Allah dari bau Kasturi”

Hari ini saya ingin kongsikan entri tertunggak masakan biasa iaitu Masak Lemak ikan tetapi yang istimewanya ialah ikan yang digunakan. Ikan ini adalah ikan jenahak merah yang dikatakan sangat sedap dan punya isi yang sangat lembut. Berkali kali apek yang menjual ikan di Pasar Taman Tun berkempen dengan saya. Akhirnya saya mengalah juga dek tertarik dengan apa yang dikatakan. Seekor ikan yang besar sedikit dari saiz tangan berharga RM18. Huish boleh tahan juga harganya.

Saya sebenarnya sejak kecil bukan suka sangat makan ikan segar. Maklumlah dari kecil hanya tahu makan ikan sahaja sebab ikan sangat murah dan segar. Jadi saya sukakan ayam atau daging atau udang yang memang susah untuk dapat menikmatinya. Ikan yang dibeli dengan harga seringgit, telah dapat selambak banyaknya. Pada masa itu, di rumah kami tiada peti sejuk. Jadi ikan akan direbus untuk tahan lama. Ikan rebus ini akan dimasak gulai lemak atau digoreng. Kalau ikan segar juga akan dibubuh garam kunyit dan dibiarkan lama sebelum digoreng. Ada juga masanya ikan seperti ikan duri atau ikan mayong dibubuh garam semalaman sebelum dimasak gulai. Pendekkata saya memang tak suka rasa isi ikan yang segar yang dikatakan manis itu. Kerana sejak kecil saya memang tak reti rasa isi ikan segar. Setelah berkahwin, saya merasa agak pelik bila melihat hubby meletak garam kunyit pada ikan dan terus digoreng. Isi ikan masih terasa tawar kerana garam belumpun menyerap sepenuhnya.  Sehingga kini, tekak saya masih sebati dengan gulai ikan rebus atau ikan rebus yang digoreng. Memang sangat berselera bila bertemu dengan lauk pauk yang dinikmati sejak kecil.




Inilah dia hasilnya Masak Lemak Ikan Jenahak Merah yang memang sangat sedap. Masak lemak saya hari ini adalah masak lemak biasa sahaja, ala ala masak lemak cili padi tapi saya letakkan bawang merah dan sebatang serai yang diketuk. Hahaha suka suka hati jer nak campak apa pun. Ternampak ada serai terbiar dalam peti ais, jadi ketuk dan campakkan jer ke dalamnya. Kalau resepi ori masak lemak cili padi, hanya dikisar cili padi dan kunyit hidup sahaja. Oleh kerana masak lemak ikan, dimasukkan sedikit asam keping. Kalau seafood, tak perlu pun masukkan asam keping ni. Boleh klik di SINI untuk melihat resepi masak lemak yang saya gunakan.




Apa kata anda cuba sendiri keenakan rasa isi ikan Jenahak Merah ini yang lembuk bak tauhu Jepun teksturnya. Rasanya kalau masak kicap atau masak tauhu pun sedap ni. Apalagi kalau digoreng garam kunyit yang pasti lagi terasa keaslian isi ikannya. Selamat mencuba...






6 ulasan:

  1. mmg mengancam gilerrr..lapaq nasikkkk

    BalasPadam
  2. selamat berpuasa untuk akak dan keluarga. teruja sgt nak mengenali akak sgn lebih dekat. tambah2 lg bila tau akak pun org kelate....

    BalasPadam
  3. Salam Ramadhan Azie,Liza pun suka masak lemak ikan cmni,ikan jenahak mmg sedap buat apa pun..

    BalasPadam
  4. Ramadan Kareem Sis & Family.
    Teringat kat bonda kalau tengok jenahak masak lemak nie..

    BalasPadam
  5. Salam ramadhan sis. Kalau balik ke kampung, dapatlah merasa ikan ini,

    BalasPadam
  6. Selamat berpuasa Kak Azie...masak lemak ni buat saya terliur pulak...hehe

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.