Iklan Nuffnang

Iklan

geniee

22 Jul 2013

Kesilapan Dalam Bulan Ramadhan





Kali ini saya ingin berkongsi berkenaan kesilapan dan kerugian yang dilakukan semasa bulan Ramadhan yang saya olah dari ceramah Ustaz Azmin di Surau Ad Dhuha. Semoga kita sama sama mendapat manafaat dari apa yang dikongsikan ini. Maafkan saya jika ada ketidakjelasan di mana mana kerana ianya berdasarkan apa yang saya salin dari ceramah dan ditulis menggunakan bahasa sendiri. Antara 14 kesilapan yang dilakukan adalah seperti berikut:

1. Tidak menunaikan solat tahajjud ketika bangun sahur. Rugi sangat sangat. Sahur ialah tanda puasa orang beriman. Umat lain tidak ada sahur, hanya umat Islam jer yang bersahur. 

2. Tidak membaca Al Quran. Al Quran diturunkan dalam bulan Ramadhan selama 22 tahun ... Kita perlu memperbanyakkan membaca Al Quran kerana pahalanya yang sangat banyak. Ganjarannya adalah berdasarkan huruf yang dibaca. Sama jer pahalanya samada kita tahu makna ke tak tahu makna. baca dapat pahala, tengok pun dapat pahala. Baca Al Quran banyak banyak sebagai bekalan. Umat terdahulu diberi lihat berbagai bagai mukjizat tetapi mereka tetap degil. Sedang kita, hanya mempunyai Al Quran, mukjizat yang ada pada umat Islam.

3. Banyak tidur dalam bulan puasa. Jangan terlebih tidur kerana ianya mengurangkan amalan. Kalau tempat banyak maksiat, baik tidur. Tidur sikit, lebih bagus, terutama sebelum zohor sebagai persediaan untuk melakukan Qiamullail.

4. Menganggap tazkirah mengganggu masa jemaah. Nak buat sebelum terawih ke atau selepas. Tazkirah bulan Ramadhan ganjarannya sama dg ibadah satu tahun. Orang yang dah mati ingin balik ke dunia kerana yakin setelah melihat azab. 

5. Tak ingat langsung orang miskin sehinggakan tidak melakukan sedekah atau infak kepada golongan ini.

6. Tidak berselawat. Siapa mendengar nama aku, tapi tak berselawat, mereka adalah orang orang yang kedekut. Ada hadis lain menyebut, Binasa, jika tak berselawat ke atas Nabi SAW.

7. Tak mengucapkan takbir dalam setiap perubahan rukun. Rugi sebab ganjaran sangat besar kerana berapa banyak tasbih kerana setiap sebutan dapat pahala. 

8. Masjid dan surau penuh dalam bulan Ramadhan sahaja. Manakala bulan bulan lain, seolah tidak perlu solat berjemaah di masjid. 

9. Tidak mencari lailatul qadar. Banyak yang oleh dilakukan untuk mencari lailatul Qadr, hatta untuk famili bersahur juga boleh dapat pahala Lailatul Qadr, jika ianya kebetulan masa ianya berlaku

10. Tak sponsor orang makan buka puasa. Suami beli makan untuk anak dan isteri juga dapat pahala. Rugi sangat jika tidak memberi makan pada orang berpuasa. Pangil keluarga buka puasa, dapat pahala. 

11. Isteri hendaklah lebih khidmat pada suami dalam Ramadhan. Isteri buka pintu bila suami balik kerja,pun dapat pahala besar. Adii isteri kena lebih taat pada suami.

12. Buat buat uzur, makan macam orang tak puasa. Ramadhan ada maruahnya. Diharam benda yang halal dilakukan pada bulan Ramadhan. Hormati Ramadhan. 

13. Kerap pergi ke tempat orang ramai seperti bazar Ramadhan, shopping complexes. Ramai orang tak tutup aurat di tempat tempat begitu. jadi jangan kerap ketempat orang ramai kerana ianya boleh mngurangkan. 

14. Kurang berdoa ketika berbuka puasa. Bulan puasa, doa akan dimakbul. Banyak hajat tapi tak guna doa masa bulan Ramadhan untuk mendapatkan apa yang dihajatkan. Minta dengan Allah, jangan malu. Berdoalah dalam bahasa Melayu pun. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.