Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Dr Muhammad Uthman El-Muhammady Meninggal Dunia



KUALA LUMPUR – Negara kehilangan ulama besar bila Dr Muhammad Uthman El-Muhammady meninggal dunia di kediamannya di ISTAC, Taman Duta di sini petang tadi. Dilahirkan pada 9 Feb 1943 di Kelantan, Dr Muhammad Uthman ialah tokoh yang tidak asing khususnya dalam dunia intelektual Islam dan telah menghasilkan ratusan penulisan berkaitan ketamadunan Islam amnya.



Memasuki Universiti Malaya Kuala Lumpur dan mendapat B.A. dalam Pengajian Islam; menjadi tutor dan mendapat M.A; dikurniakan Ijazah Doktor Persuratan Kehormat (D.Litt.), Universiti Sains Malaysia (USM); dikurniakan ijazah kehormat Doktor Falsafah (Ph.D), Universiti Utara Malaysia.
Dilantik sebagai Fellow Kehormat Institut Kefahaman Islam Malaysia Kuala Lumpur sejak 1995 hingga 2008. Kemudian dilantik semula hingga 2010. Kini beliau adalah Felo Amat Utama Akademik ISTAC IIUM, dan ahli lembaga pemegang amanah Yayasan karyawan, juga pensyarah sambilan peringkat ijazah sarjana dalam perbandingan agama UiTM.
Dr. Uthman juga adalah mantan Profesor Adjung Pengajian Islam Universiti Petronas. –Mynewshub.my


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

9 ulasan for "Dr Muhammad Uthman El-Muhammady Meninggal Dunia"

  1. Al-Fatihah utk allayarham & salam takziah buat keluarga beliau...

    BalasPadam
  2. Al Fatihah. Nama besar dlm dunia islam kita.
    Lama dah saya tak mendgr ceramahnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terfikir mcm mana cara orang yg menulis mencaci maki beliau, ingin memohon maaf pada Allahyarham. Sedih membacanya betapa sesama Islam memaki dan menghina

      Padam
    2. Semoga yang pernah mencacinya kembali ke jalan yang benar..jalan yang di redhaiNya...

      Padam
  3. Semuga rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang beriman dan dirahmati Allah...aminn

    BalasPadam
  4. Arwah seorang yang sangat warak.menjaga setiap patah perkataan,menjaga pandangan,menjaga pendengaran.satu kehilangan.Dialah guru pertama saya......Semoga rohnya bersama sama para solihindan mursalin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah manusia menggunakan jari jemari utk mencaci maki sesama manusia yg tidak sealiran fahaman politik. Tak sanggup membaca apa yg ditulis. Hakikatnya si penulis telah membuat pelaburan ke neraka kr mencaci maki sesama manusia

      Padam