Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Friday, 31 August 2012

Taugeh Goreng Kicap Hari Kemerdekaan






Ini adalah antara resepi sayur terawal yang saya pelajari sejak berkahwin. Malahan kalau ada tetamu dan nak disiapkan hidangan dengan cepat, inilah masakan yang saya suka hidangkan. Kebetulan hari ini, kakak saya Cik gu Asiah datang ke rumah kerana menghantar Kak Teh yang akan memulakan latihan praktikal di Shah Alam. Oleh kerana dah lama tak memasak taugeh goreng, maka saya pun membeli bahan bahannya semasa menemani hubby ke pasar TTDI pagi tadi. 

Hari ni kan cuti hari kebangsaan, menyambut hari kemerdekaan yang ke55. Bercakap berkenaan dengan hari kemerdekaan ini, secara tulus saya menyimpan kerisauan teramat sangat kerana ternyata kita tidak belajar dari sejarah lampau. Saya kuatir akan masa depan anak cucu di masa akan datang dengan perpecahan yang sangat ketara di masa kini. Pergaduhan sesama sendiri sebenarnya amat membahayakan. Maaf jika dikatakan orang Melayu masih mentah pemikiran dan masih jauh ketinggalan dari segala segi. Yang ada hanya kuasa politik tetapi jangan lupa bak kata Tun M, kuasa ekonomi boleh membeli kuasa politik. Jadi orang Melayu harus kuat dalam segala segi, jangan lagi malas, leka dengan kegiatan yang tidak membawa faedah, berseronok dengan program program realiti dsb. 




Saya tak pasti kalau golongan muda yang menyertai acara sambutan hari kemerdekaan malam ini faham dan menghayati erti kemerdekaan sebenarnya atau hanya sekadar bersuka ria sambil menyanyi dan berdikir barat sahaja. Mampu kah program seumpama itu, menanam semangat patriotisme di kalangan mereka. Tiada langsung acara yang selari dengan amalan sunnah. Sungguh menyedihkan dan saya hanya mampu menggeleng kepala dari kejauhan...

OK lah, jom layan resepi sempoi saya...




Taugeh Goreng Kicap

Bahan bahan
Taugeh
Daun kucai
Udang - buang kulit
Cili merah - hiris
Tauhu - potong dan goreng
Kicap
Garam
Bawang putih - hiris

Cara cara:.
Panaskan minyak, tumis bawang putih sehingga wangi, Masukkan udang dan kacau rata. 

Masukkan taugeh yang dibasuh dan ditos supaya rangup. Masukkan daun kucai, cili merah dan tauhu yang telah digoreng.

Masukkan kicap dan garam secukupnya. Angkat dan bolehlah dihidangkan.




Merdeka... Merdeka .... Merdeka. 
Selamat Menyambut Hari Merdeka....


Sotong Masak Kicap Pedas






Hmmm jangan tak tahu, minggu ni minggu masak kicap. Sebabnya nak mudah, keduanya kekonon tak berselera makan lauk pauk berlemak di musim perayaan. Hahaha betul ke gitu atau memang malas nak memasak yang susah susah. Kan masak kicap ni mudah.



Masa balik dari kedai runcit beli ayam untuk dibuat rendang yang mahu dimakan dengan lemang, tengok hubby beli sekali 6 ekor sotong. Laaa apa nak buat ni? Baru beberapa hari lepas buat Sambal Tumis Sotong dan semalam pulak buat Ketupat Sotong. Jadi terus dapat idea untuk Masak Kicap Pedas Sotong pulak. Baru lengkap sebab baru ni dah buat ikan, ayam dan kali ini sotong. Lain kali buat pulak daging dan telur. Alahaaai senangnya hidup...

Jom tengok resepi dulu .... 




Sotong Masak Kicap Pedas

Bahan bahan:
6 ekor sotong  - hiris nipis
1 labu bawang besar - hiris bulat
1 biji cili hidup merah/hijau - hiris
1 sudu besar cili kisar - ikut pedas disukai
Daun sadri/daun bawang - hiris
Susu pekat
Kulit kayu manis dan buah pelaga

Bahan sos:
Kicap pekat
Kicap manis
Sos tomato
Sos tiram

Bahan bahan kisar:
1/2 labu bawang besar 
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia

Cara-cara:
Panaskan minyak dan tumis rempah penumis dan bahan-bahan kisar hingga wangi. Kemudian masukkan cili kisar dan tumis sehingga cili garing dan masak.

Masukkan kicap pekat, kicap manis, susu pekat, sos tomato dan sos tiram. Kacau hingga sebati. Masukkan sedikit sahaja air kerana sotong akan mengeluarkan air yang banyak.

Setelah mendidih,  bawang besar dan cili hiris.  Akhir sekali masukkan sotong. Gaul-gaulkan seketika sebelum ditutup api. 

Sebelum dihidangkan, taburkan sedikit hirisan daun sadri atau daun bawang.






Thursday, 30 August 2012

Part VIII: Plaster dan Cat



Saya ingin kembali menyambung catatan pembinaan Villa Nur Qaseh. Entri sebelumnya boleh klik di SINI. Peringkat yang juga mencabar ialah peringkat plastering kerana ianya menentukan kecantikan rumah. Saya menghadapi kesulitan apabila segala galanya tidak dibuat secara do it right for the first time. Apabila pelan engineering itu sendiri tidak menghasilkan tiang yang cantik dan sesuai dengan dinding bata, menjadikan plaster dinding sukar diratakan. Banyak kali kerja kerja plaster terpaksa diulang dengan setengah tempat terpaksa di hack terlebih dahulu.



Pekerja Indon pula banyak ragam nya terutama bila mereka mengetahui yang kita memerlukan mereka. Ada satu kumpulan pekerja Indon yang ketika itu sedang bekerja di projek pembinaan super link berhadapan rumah kami telah menunjukkan lagak mereka dengan meninggalkan kerja separuh jalan bila ditegur supaya membuat penanda supaya plaster rata.




Memang banyak kumpulan pekerja yang digunakan dan mereka pula kebanyakannya bekerja sambil lewa sahaja. Saya terpaksa menggunakan pekerja lain untuk membaiki plaster yang sebelum ini tidak rata. Pendek kata, kerja kerja plastering sahaja dibuat berulang ulang kali dan kos yang terlibat tentunya lebih tinggi.

Lagi satu, plaster mestilah benar benar kering sebelum boleh dimulakan dengan cat asas. Tapi mereka tetap memulakan kerja mengecat kerana masing masing ingin membuat kerja yang lebih mudah.



Pemilihan cat rumah juga adalah sangat mencabar kerana saya tidak mahu membazir membeli cat dalam tin kecil semata mata untuk melihat warnanya. Saya membayangkan warna rumah yang diingini dan melawat juga perumahan di kawasan sekitarnya untuk melihat kombinasi cat yang digunakan. Saya memilih cat berwarna kehijauan untuk menjadikan rumah kami lebih berwarna pastel. Satu lagi hal yang memeningkan ialah untuk menentukan kombinasi cat antara satu bahagian dinding dengan dinding yang lain. Saya memang kena visualise dinding berkenaan untuk melihat samada kombinasi itu menjadi atau tidak.




Masa ni tingkap cermin belum dipasang sepenuhnya. Walaupun nampak mudah tapi untuk menyuaipadan cat amat lah membebankan fikiran saya kerana saya hanya mahu yang terbaik di dalam percubaan pertama. Begitu juga dengan topi tiang pagar yang asalnya berwarna putih, namun di saat akhir ditukar kepada warna brown bagi memberikan sedikit kelainan dari kebanyakan pagar pagar rumah orang lain.



Pembinaan gazebo adalah pembinaan yang akhir sekali dibuat. Saya berbelah bahagi kerana asalnya saya mahukan atap gazebo dari shingle kayu belian namun kesukaran untuk mencari menyebabkan saya menggunakan kayu balau laut merah yang setanding cengal sebagai atap.  




Haaa yang di bawah ini pula ialah gambar selepas kami berpindah masuk. Perancangan saya menjadi apabila pokok pokok frangipani sudah besar apabila kami berpindah masuk.




Saya sebenarnya tidak serik untuk membina rumah sekali lagi jika diberi peluang kerana pengalaman pembinaan rumah ini mengajar saya selok belok pembinaan dan juga karenah pekerja binaan. Klik di SINI untuk catatan seterusnya.

Wednesday, 29 August 2012

Sambal Tumis Sotong Dengan Petai



Ini adalah lauk yang dimasak pada hari raya ke5. Semasa saya dan Nelly ke kedai runcit untuk membeli ayam bagi dibuat rendang, ternampak sotong yang besar dan sangat sangat fresh. Terus saya mengambil 2 ekor sotong kerana teringat yang dalam peti ais masih ada baki petai yang saya beli dari pasar TTDI baru baru ini. Lagi pulak, Juita suka makan petai yang dimasak dengan sambal tumis samada sotong, udang atau ikan bilis.  

Kali ini saya tidak sendirian di dapur, sebaliknya dibantu oleh Nelly dan Aween kerana mahu memasak dengan cepat kerana saya berpuasa. Lagi pulak, budak budak tu dah kelaparan kerana tak makan nasi lagi hari ini. Sebaik sahaja semuanya masak, mereka meminta untuk makan dahulu. Seronok tengok mereka makan dengan berselera begitu. Malahan Aween makan mengulang ulang sehingga ke malam. Selain, dari sambal sotong, saya juga menyediakan Rendang Ayam Mertua di SINI dan sayur kacang panjang goreng dengan telur serta telur masin sebagai hidangan berbuka puasa. Boy sempat bertanya kenapa mama tak buat ketupat sotong apabila melihatkan sambal sotong. Hmmm maknanya hubby kenalah cari sotong segar di Pasar TTDI lagi kerana Boy tidak suka meminta minta tapi bila dia bertanya tu, maknanya dia suka lah kalau dapat dibuat ketupat sotong.

Jom tengok resepi dulu....




Sambal Tumis Sotong Dengan Petai
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
2 ekor sotong saiz besar - hiris kecil
5 ulas bawang merah
1/2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih 
Cili kisar secukupnya - ikut pedas disukai
Petai - buang kulit dan belah
1 asam keping
Gula
Garam

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang bawang yang dikisar dan cili kisar sehingga ianya benar benar garing.

Masukkan petai dan gula. Kacau seketika sebelum dimasukkan sotong.

Akhir sekali masukkan asam dan garam. Sesuaikan rasa dan kepekatan. Saya tak memasukkan air kerana sotong mengeluarkan air yang banyak.


Selamat menjamu selera....

Husna, Jom Solat - Ustaz Don






Kebiasaannya selepas upacara pernikahan atau akad nikah selesai, pengantin lelaki akan melakukan solat sunat sebagai tanda kesyukuran. Tapi kali ini di majlis pernikahan Ustaz Don Daniyal dan Husna Zahry, saya pertama kali melihat pengantin perempuan ikut sama melakukan solat sunat.

Sangat membanggakan kerana mereka adalah pasangan yang akan menceriakan rumahtangga yang baru dibina dengan amalan amalan sunnah tanpa melupakan adat adat moden yang tidak menyalahi tuntutan agama. Semoga Husna dapat sama sama berjuang bersama Ustaz Don untuk menegakkan amalan sunnah.


  

Tuesday, 28 August 2012

Hi Tea Raya Bersama Jiran jiran





Petang hari minggu, jiran kami Dato Abu dan Datin Ros menjemput jiran jiran terdekat untuk sessi minum teh sempena menyambut raya. Mereka memang suka menganjurkan sessi ramah mesra bersama sama jiran yang dapat merapatkan lagi hubungan antara kami. Malahan sebelum berpindah masuk lagi, saya sering menyertai majlis begini.

Seperti biasa, kami orang yang terawal akan sampai kerana my hubby memang cukup tinggi disiplin berkenaan kehadiran ke majlis majlis. Sementara orang lain datang, kami posing posing lah dulu. Tambahan pula, dah lama tak bersua muka.



Walaupun kenyang, saya menjamah juga Mee Kari yang dimasak sendiri oleh Datin Ros. Hmmm memang sedap dengan rencah dan bahan bahan yang banyak. 





Bila tiba jiran jiran yang lain, suasana menjadi riuh rendah dengan gelak ketawa dan lawak serta usik mengusik antara satu sama lain. Lepas makan, sesi berposing lah pulak sebagai kenang kenangan.




Kami semua bersurai sebelum menjelang maghrib.


Agar Agar Jagung Manis Berkrim








Agar agar ini dimasak secara kebetulan sahaja dan memang tidak dirancang langsung. Hari saya ingin membuat Lemang Jagung di SINI, puas hubby mencari jagung manis mentah tapi tak dijumpai kerana kedai runcit masih banyak belum dibuka pada hari raya ke4 tersebut. Jadi hubby beli jagung di dalam tin dan saya berpesan supaya beli jagung yang bukan berkrim. Hubby beli mengikut apa yang diberi oleh adik di kedai runcit dan bila dibuka tin, ianya memang jagung berkrim. Bila saya masuk ke kitchen store, terjumpa 1 tin whole corn yang saya perlukan untuk membuat lemang.   Oleh kerana tin telah dibuka, tentunya tak boleh disimpan lama lama walaupun dalam peti sejuk. Itu yang saya  menyediakan juga Agar agar Jagung Berkrim untuk mengelakkan pembaziran.

Sukatan air dan sebagainya saya ikut apa yang tertulis di bungkusan agar agar bertali, manakala untuk gula pula, saya masukkan sedikit sedikit dan merasa sehingga ianya menepati kemanisan yang sesuai dengan selera saya. Mudahkan? Lepas tu campakkan jagung manis ke dalamnya. Susu cair yang ada hanya 100ml, jadi saya masukkan juga dan mengurangkan air supaya jumlah keseluruhan cecair tetap sama seperti yang disarankan di pek pembungkus. 

Jom tengok resepi dan kejadian agar agar saya hari ini. Layaaannn...




Agar Agar Jagung Manis Berkrim
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan:
1 pek Agar-agar bertali
1300 ml air 
3/4 cawan gula pasir
3 sudu besar tepung kastard
1 tin Jagung manis berkrim
100 ml susu cair 

Cara-cara
Masakkan agar agar dengan air sehingga agar-agar hancur. Masukkan gula dan masak seketika sehingga gula larut. Rasakan kemanisannya.

Masukkan jagung dalam tin. Akhir sekali masukkan susu cair yang dibancuh dengan tepung kastard. Kacau rata. 

Tuangkan adunan ke dalam loyang/bekas dan biarkan sejuk.






Monday, 27 August 2012

Kuah Lodeh Dan Nasi Impit






Tiba tiba teringat untuk memasak Kuah Lodeh apabila terima sms dari Izzad yang memberitahu ingin datang ke rumah malam nanti. Walaupun dipesan supaya saya tidak memasak apa apa, tetapi apa salahnya dimasak sesuatu kerana boleh juga kami makan semasa berbuka puasa nanti. Saya tercari cari resepi kuah lodeh yang biasa saya buat tetapi tak menemuinya. Rasanya resepi tu, ada di dalam buku resepi saya yang terletak dalam bilik study. Resepi yang biasa digunakan itu, hanya dimasak begitu sahaja tanpa ditumis, Tapi kali ini saya cuba membuat yang versi tumis pula di SINI.





Lontong dan kuah lodeh adalah masakan yang sangat versatile, boleh dimakan ketika sarapan, jamuan hari raya dan rumah terbuka, malahan boleh dimakan bila bila masa sahaja. Kalau dulu, saya menyediakan kuah kacang tetapi hari ini saya hanya menyediakan Sambal Tumis Ikan Bilis dan telur rebus sahaja. Teringat lagi makan kuah lodeh yang sedap di rumah jiran kami di USJ di mana diletakkan sekali petai di dalamnya. Sebenarnya kita boleh letak apa apa jer sayuran yang disukai. Macam saya, biasanya akan memilih sayur yang terdiri dari pelbagai warna bagi memberi variasi warna pada kuah lodeh. Ada warna hijau, oren, merah, purple dan sebagainya.

Seperti biasa lah, kita hanya guna nasi impit NONA jer, tak ada lontong di sini. Nasi impit ni sedap dan cantik jika disediakan semalaman sebelum digunakan. Selepas direbus disimpan di dalam peti sejuk, jadi potongannya kelak menjadi lebih kemas dan cantik. Telur pula direbus bersama dengan nasi impit, jadi bila tak dikacau kacau selalu, maka telur kuning tu tidak lah cantik terletak di tengah tengah telur putih. Kebanyakan masa, saya fail dalam hal merebus rebus telur ni.

Jom tengok resepi yang saya gunakan pada hari ini....

 


Kuah Lodeh dan Nasi Impit
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan (10 orang)
Bahan Kisar:
10 tangkai cili kering
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 jari kunyit hidup
1 hiris halia
2 sudu udang kering
2 sudu ikan bilis (guna kiub ikan bilis)
Sedikit belacan - jika suka
2 sk jintan kasar - sangar

Bahan Lain:
2 batang serai - dititik
4 helai daun salam
1/2 jari lengkuas - diketuk
200 gram udang hidup - kupas kulit

Bahan Sayur di potong kecil:
1/2 biji kobis
8 batang kacang panjang
1 batang lobak merah
1 biji sengkuang kecil
1 biji terung panjang
1 keping tahu kering - rendam
4 biji kentang
4 keping tauhu - potong kecil dan goreng
4 keping tempe - potong dan digoreng
2 ikat su'un - rendam
Cili merah dan hijau - potong serong
2 liter santan pekat dan cair 
Air secukupnya
Garam secukup rasa
1/4 cawan minyak utk menumis

Cara-cara:
Panaskan minyak dlm periuk dan tumis bahan bahan kisar dan serai hingga wangi. Masukkan udang dan tumis lagi dan masukkan santan, daun salam, lengkuas dan masak hingga mendidih.

Masukkan sayur sayuran bermula dgn yg keras dulu dan tambah air secukupnya hingga sayur tenggelam. Bubuh garam secukup rasa dan masak lagi hingga mendidih dan sayur lembut.


Hidang sayur lodeh dgn nasi impit atau ketupat dengan sambal tumis atau sambal kacang dan serunding. Masukkan juga telur yang direbus.


Selamat menjamu selera....





Lagi Gambar Di Majlis Perkahwinan Ustaz Don dan Husna





Belum puas menatap gambar gambar perkahwinan Ustaz Don Daniyal dan Husna Zahry yang berlangsung pada 25 Ogos 2012 di rumah pengantin perempuan di Taman Jelita, Balik Pulau, Pulau Pinang? Jadi kita tayangkan lagi gambar gambar kedua pasangan secocok ini. Majlis yang dihadiri hampir 3000 orang tetamu ini agak meriah dan punya klas tersendiri. Ustaz Don segak berbaju melayu dengan bersongkok hitam yang sekali pandang kelihatan seperti iras penyanyi rock, Amy Search.





Pasangan yang sama cantik dan sama padan ini adalah antara pasangan yang memiliki keistimewaan tersendiri yang pastinya menjadi idola dan ikon para remaja. Ustaz Don adalah ustaz popular dengan rancangan 30 minit Ustaz Don di TV Al Hijrah, adalah seorang Al-Hafiz, manakala Husna yang tinggi lampai, berhidung mancung adalah pelajar dalam bidang Perubatan di Cairo. Kedua duanya adalah pasangan yang berjaya di dunia dan juga di akhirat. 




Gambar gambar diambil dari Nadia Photography. Jom kita layan dulu...






Memang tak jemu menatap gambar kedua dua pengantin baru yang sama cantik sama padan dan sekali pandang punya wajah seiras. Ustaz Don memberitahu bahawa alam perkahwinan yang akan dilalui bersama Husna sama seperti pasangan suami isteri yang lain.







Buah tangan untuk tetamu yang dibuat dengan begitu cantik. Buah pala yang dimasukkan di dalam bekas kaca serta gula gula dan coklat diletakkan di dalam bag kecil.





Sama sama kita nantikan majlis resepsi di sebelah pengantin lelaki yang akan diadakan pada 1 September 2012 di Dewan KUIS di mana Ustaz Don adalah tenaga pengajar di Kolej Islam Selangor.