Iklan Nuffnang

Iklan

Revenue Hits

3 Dis 2012

Buat Anak Anak Mama





Buat anak anak mama yang dikasihi,

Catatan ini telah mama simpan sejak tahun 1996 lagi semasa itu kalian semua masih kecil. Setiap kali membacanya, pasti mama akan bergenang air mata kerana merasakan masa pantas berlalu, mama tidak mampu melakukan yang terbaik semasa kalian masih kecil. Andainya masa dapat dikebelakangkan, pasti mama akan sentiasa berada bersama kalian setiap masa... Tiada guna lagi menangisi masa silam yang tidak mungkin kembali. Oleh kerana sekarang ini, anak anak mama sudah meningkat remaja, mama ingin berkongsikannya di sini buat renungan. Semoga ianya dapat memberi panduan dan manafaat di dalam hidup yang akan dijalani...


Strangers 

When I was a child I tip toed
With open arms to you for a hug
and you gave me a teddy bear instead.

When I needed your attention most
and was almost in tears
you bought me lots of toys to cheer me.

The TV, video and cartoons
gradually took your place
they became my entertainer and parent.

The only time I spent with you
was in the car to and from the
baby sister’s place.

They were times when both of us
were either too tired or sleepy
and we sat there in cold silence.

Now I am grown up and you are old
I take you in my car
and the uneasy silence continues.

I ask you what you want to eat
where you want to go
which doctor you want to see.

I continue to play with my toys,
my car, my mobile phone, my golf
as you try to reach out to me….




8 ulasan:

  1. Salam Kak Azie,
    Bila dikenang-kenangkan sekarang ni tak banyak masa diluangkan dengan anak2...5 hari seminggu bekerja..balik dah letih mengurus rumahtangga pula..kadang2 jadi cepat marah bila anak2 tanya macam2...lepas tu tak boleh nak salahkan diorang bila kita dah tua diorang pun buat macam tu...
    thanks for sharing & reminding us about this..hope to spend more quality time with my children after this... ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, betul. Itulah yang I fikirkan dan itulah yang I rasa terkilan dan kesalkan

      Padam
  2. Sy pula rasa puas membesarkan anak2 sendiri..masa berpisah dgn anak2 hya masa berkerja dan berkursus ..myb persekitaran tugas dan tempat tinggal sy di pinggir desa menyumbang kpd faktor tsb...tpi kesannya ank2 sy semua jenis tak makan saman! mereka boleh share apa sj dgn sy dn abah mrk..sy juga berterima kasih dgn suami krn beliau tidak pernah mewujudkan gap dgn anak2..tmbah bila anak2 dh dewasa lgi seronok dia melayan bual anak2.
    Buat Azie, sesungguhnya anak2 zmn sekarang bijak menilai, apa kita buat semua utk kepentingan masa depan mrk..jgn takut dn bimbang,insyaallah jika niat kita suci, anak2 akan tetap kasih n hormat pd kita..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dear, terima kasih kerana memahami apa yg saya alami. Sesungguhnya you sangat beruntung kerana dapat meluangkan banyak masa dengan anak anak semasa mereka masih kecil. Saya ingin kembali menebus masa masa silam tetapi ianya tidak semudah yang difikirkan

      Padam
  3. semoga pengorbanan kita difahami anak2 insyaAllah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rohah, harap harap begitu lah

      Padam
  4. Kak Azie,
    Tersentuh sangat dengan entry kakak kali ini. Begenang airmata membacanya. Macam cermin kat saya skrg. Seharian sebok dengan keje, housechores..yang tak pernah habis. The moment saya dah habis semua keje, anak2 semua dah tido! Kesian sedih tapi x upaya nak buat apa2...
    Mudahan Allah permudahkan kita dalam menyelami tanggungjawab sbg ibu dan isteri.
    Tahniah pada kak Azie...apapun, akak seorg ibu yang berjaya Insha Allah!
    Mohon share poem akak tu ye....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, ianya seolah apa yg terjadi pada saya. Mudahan mudahan anak anak kita tidak begitu. Mudahan mudahan mereka mengerti mengapa keadaan terjadi spt itu. Demi utk kesenangan mereka juga

      Padam

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.