Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Sunday, 30 September 2012

Kari Ayam Jer







Kari Ayam sempoi jer hari minggu ni. Saya memang tak sihat malahan, mula bersin semula sejak semalam. Jemputan ke majlis tahlil Dato' Khalil juga tidak dapat dihadiri. Tapi hubby meminta juga dimasakkan ayam dan ikan yang dibeli di kedai runcit semasa ke workshop untuk mencuci keretanya. Nasib baik bila ditanya apa yang hendak dimasak, dia ada jawapannya. Jadi kerja saya mudah, tak adalah penat nak memikirkan apa yang nak dimasak. Kari ayam adalah masakan yang paling sempoi dalam dapur saya kot.




Rasanya semua orang pandai buat Kari Ayam ni tak kira di mana mereka berada kecuali budak  budak yang belum masuk ke dapur jer. Jadi kalau orang dewasa tak pandai masak Kari Ayam atau anak dara yang tak tahu memasak Kari Ayam, memang tak boleh dibuat menantu. Ye lah kan, ini resepi 1 Malaysia yang paling sempoi, bezanya antara sedap dengan tidak jer. Hihihi ooh bercakap pasal menantu sahaja sekarang ni ya. Mana tak nya, kita yang lagi sibuk berfikir dari tuan punya diri. Gitulah kepala ada satu jer, tapi otak boleh fikir macam macam dalam satu masa.

Kalau nak sedap, kita blend sedikit bawang besar sebab bawang besar menjadikan kuah kita lebih manis. Yang lain lain macam biasalah bawang merah, bawang putih, halia yang dihiris serta rempah penumis. Setelah bahan tumis benar benar garing, masukkan ayam dan masak sehingga air ayam agak kering dan keluar minyak, baru dimasukkan santan. Kali ini saya letakkan juga kerisik sebab ada stock kerisiknya di rumah. Garam pulak saya menggunakan garam kasar. Tapi warna rempah kari yang saya guna ni,  agak pucat dan kurang cantik. Tak berapa merah, dan saya pulak tak letak serbuk cili kot terpedas nanti.

Apa apa pun tak kisahlah, janji anak anak dan suami suka makan apa yang kita masak. Itu yang paling penting. Semasa masih dikacau di periuk, satu pinggan dah diratah oleh Aween dengan alasan dia tak nak makan malam nanti....




2 comments:

  1. Salam Kak Zie,
    dah lama tak buat kari ayam...petang ni nak masak kari ayam lah...balance kuah boleh cicah lempeng kan hi hi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami pun dah lama tak buat kari ayam. Sekali sekala, jadi sedap sangat.

      Delete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.