Iklan

Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Sunday, 5 August 2012

Sira Labu





Lama  betul saya teringin nak makan sira labu yang memang antara makanan Kelantan kegemaran saya. Kalau di majlis kawin atau kenduri yang dihidangkan, saya makan sira labu bersama nasi. Walaupun sira labu sebenarnya lebih sesuai sebagai hidangan dessert. Kalau diganding dengan gulai kawah dan sambal belacan, aduhaai meleleh air liur. Sungguh rindukan kampung halaman dengan pelbagai hidangan terutama di bazar Ramadhan ini. Pelbagai lauk pauk dijual yang semuanya bikin leleh seperti ayam percik, daging bakar dan macam macam lagi. Kalau kuih pulak, ada nekbat, lompat tikam, sekaya telur, cendol pun sedap dimakan dengan air sirap ros jer.  

OK berbalik pada Sira Labu ini, saya membuatnya pagi sabtu selepas balik dari masjid. Membuatnya sangat mudah lah terutama jenis labu madu yang kecil kecil ni, cepat jer empuk. Bukan macam labu kat kampung zaman dulu yang besarnya seperti sebiji buah tembikai tu. Saya pernah menanam labu di tempat mandian semasa masih tinggal di Kampung Tangok dan seronok tengok ianya tumbuh menjalar dan berbuah dengan banyak sekali. hahaha hasil tangan saya yang pertama lah tu.

Sebelum tengok resepi, jom renung sekejap berkenaan Al Quran kerana besok adalah hari Nuzul Quran. Diceritakan berkenaan kehebatan Al Quran yang diturunkan dalam bulan Ramadhan pada malam Lailatul Qadar. Al Quran adalah sebagai petunjuk, memberi penjelasan, memberi pembezaan antara yang hak dan yang batil. Barang siapa dekat dengan Al Quran, bererti mereka dekat dengan Allah. Kasihi Al Quran jika mahu dikasihi oleh Allah. Al Quran adalah mukjizat yang sangat tinggi berseni dan berilmiah. Semua persoalan dan undang undang ada di dalam Al Quran, begitulah hebatnya Al Quran yang kekal selamat selamanya kerana Allah yang mencipta dan menjaga Al Quran.

OK sekarang kita tengok resepi dan cara cara membuatnya. Ini cara bonda dan kakak saya menyediakan sira labu.





Sira Labu

Bahan bahan
1/4 biji labu - buang kulit 
Segenggam gula pasir
Secubit garam
1 helai daun pandan - potong
Sedikit air kapur


Cara cara:
Labu yang dibersihkan direndam dengan air kapur seketika. Masukkan daun pandan ke dalam periuk dan susun labu di atasnya.

Taburkan gula agak agak kemanisan yang disukai. Saya guna dalam segenggam gula. Kalau labu banyak lapis, taburkan gula pada setiap lapis.

Jerang atas dapur dengan api yang perlahan. Labu akan mengeluarkan air sendiri tapi jika nampak terlalu kering, bolehlah dimasukkan sedikit air sebelum dimasak atas dapur.

Bila labu dah empuk dan air gula telah berkilat, tutup api dan sedia untuk dihidangkan.




Labu ini biasanya dihidangkan bersama lauk pauk lain semasa majlis kenduri kahwin di Kelantan. Saya makan bersama nasi putih jer.




8 comments:

  1. KAK ZIE..SEDAP LA..ADA BUAT 2 HARI LEPAS..TAPI MALAS SNAP FOTO.....NIKEE CUME BUAT KALABASA..SEBAB SEDAP LA...KAK ZIE SHOULD TRY KALABASA TU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok nnt I cari resepi dlm blog Nikee

      Delete
  2. hmmmmm..selera pantai timur pasti sama kan kak ;)) love it!

    ReplyDelete
    Replies
    1. CW, betul tu. kadang kadang pelik kan? Separuh usia di KL, tp masih juga berselera kampung halaman.

      Delete
  3. skrg ni dh jarang dh org hidang sira labu kt majlis kenduri kt klate... sedap nye lahai kak oii !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu tp kalu kenduri rumah kakak, saya mmg minta menu ni dimasukkan. Agaknya sebab harga labu dah mahal kot

      Delete
  4. Replies
    1. Boleh disimpan di dalam peti sejuk utk tahan lama

      Delete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.