Iklan Nuffnang

Iklan

Revenue Hits

2 Jul 2012

Gulai Kepala Ikan Kerisi





Ini lauk yang saya masak tengahari semalam untuk anak saudara saya, Farhan dan Asmahani yang datang ke rumah kami. Saya menyediakan Kuih Bakar Pandan di SINI dan Donut Kentang di SINI. Tapi dok fikir kalau dah tengahari, tak munasabah pulak jika tak disediakan makan tengahari. Tapi sebab hubby pagi pagi keluar ke PWTC, saya tak adalah pulak nak bersembang atau berbincang dengan sesiapa berkenaan hidangan makan tengahari. Dalam peti ais pun tak ada ayam. Sementara tengah bingung bingung tu, saya meneruskan juga misi membuat kuih muih.

Bila ternampak kepala ikan kerisi, saya keluarkan dari peti tapi masih belum pasti apa menunya, sup kepala ikan ke, kari ke. Aduhaai, serius memang buntu. Bila dapat sms dari Farhan memberitahu yang mereka sedang dalam perjalanan, kepala mula ligat berfikir dan dalam keadaan kritikal macam tu, keputusannya ialah gulai kepala ikan. Nasib baik saya jenis yang cekap di dapur. Saya mula menyediakan lauk pauk, menjerang nasi dsb. Semuanya siap dan masak sebaik sahaja mereka sampai. Timing tu memang ngam ngam lah.

Jom layan resepi gulai yang main campak campak jer ni. Bukan masak lemak cili padi, bukan juga gulai stail Kelantan. Masak lemak cili padi tak diletak bawang, gulai Kelantan pulak, mesti ada lengkuas, rempah biji. Memang masak ikut suka jer. Hahaha gulai sendiri sendiri ikut hati punya jer. Tapi yang penting, rasanya sedap jer. Ya lah sedap macam gulai gulai biasa yang kita makan makan kat restoran tu. Yang pentingnya ikan mesti segar, pastinya apa yang dimasak akan menjadi sedap...




Gulai Kepala Ikan Kerisi

1 kepala ikan kerisi
3 cili merah
5 cili padi
1 inci kunyit hidup
2 ulas bawang merah
1 asam keping
Garam
Santan secukupnya

Blend semua bahan kecuali asam keping. Masak bahan kisar dengan ikan sehingga agak kecut. Masukkan santan dan kacau rata.

Masukkan asam keping dan garam. Sesuaikan rasa dan boleh diangkat untuk dihidangkan.

Selamat Mencuba...





 

14 ulasan:

  1. Salam sejahtera Azie

    Nampak sgt menyelerakan!
    Tumpang tanya, saya ada beli rempah gulai darat. rempah apa tu?
    tkasih.

    BalasPadam
  2. Wslm Mama Ju. Di Kelantan, memang femes dg gulai darat. Ianya masakn gulai yang tidak ditumis. Cuma perlu masukkan rempah gulai darat dg bahan bahan lain seprti bawang dsb ke dalam periuk, campur santan dan masaklah sehingga sesuai rasanya. Biasanya boleh buat gulai darat ayam utk dibuat lauk nasi dagang atau gulai darat daging.

    BalasPadam
  3. kak zie..sedap gualai tu..singgah ke laman dapur helen kak zie..yg tak sebagus blog aka,ape pun blog sy muda lagi tercreate sbb hubby sy jatuh sakit so saya jdi kronik memasak di dapur....syabas kak azie..anyway anak akak satu skolah dgn akak....

    BalasPadam
  4. Nikee, terima kasih kerana singgah. Insya Allah akan buat lawatan balas. Anak saya yg mana satu sekolah dg Nikee ya

    BalasPadam
  5. KAK ZIE TQ SBB LAWAT BLOG NIKEE...SEBENARNYA AWEEN STU SKUL DGN YAYA,CUMA YAY MALU NK TEGUR AWEEN AGAKNYA BUDAK LELAKI..HEHEHE..NIKEE TAK ACTIVE MANE PUN KAK,CUMA SAJE MENGISI MASA LAPANG SELAIN BERFB..BB NIKEE PUN DLM 2 TAHUN LEBIH.TU LAA.
    JUPE BLOG KA ZIE PUN SECAR ATAK SENGAJA SBB NK CARI MASAKAN KELANTAN..TU LA..TERKENAN LA..TAKPERLAH..BANYAK GAK NIKEE BELAJAR DR BLOG AKAK NI..TQ KAK..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nikee, ooh what a small world. I pun seronok juga dapat kenal Nikee. Add my fb ya. Nnt kita boleh ber fb juga

      Padam
    2. Lupa pulak, Nikee sign up as follower my blog ya.

      Padam
    3. kak zie nanti nikee add akak dlm fb...tula..what a small world....my mom byk ajar masak masakan kelantan ni..aper pun boler cari kak zie kalau tak sure...

      Padam
    4. Betul tapi banyak resepi Kelantan yg bukan ori dari Kelantan, lain rupa dan mungkin rasanya. Kena tanya orang kelantan esp orang orang lama

      Padam
  6. salam kak zie...wah, tambah sorang lagi blogger sekapal, pasni mudah la nak cari resepi klate kat sini ya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm Cheq Sue. Ohh statemate ya. I pun tengah mengumpul resepi Kelantan original. Nnt boleh kita kongsi dan bertukar resepi Che Siti Wan Kembang ya

      Padam
  7. kena cuba ni nampaknya...nampak sedap sangat :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Deat Liza, Insya Allah sedap esp jika menggunakan jenis ikan yg sedap dan segar

      Padam
  8. Salam..kak nk tye, resepi ni perlu ditumis atau tidak ye?? -aishah-

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.