Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun


Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun
 
Saya pertama kali makan dan terus menyukai kuih ini 25 tahun yang lalu ketika MIL mengadakan kenduri sempena melenggang perut semasa saya mengandungkan Nana Ain, anak sulung di kampung. 

Mereka menyediakan apam Puteri Ayu sebagai hidangan untuk majlis itu. Sejak itu, saya mula membeli acuan Puteri Ayu tetapi sehingga kini, saya belum pernah cuba membuatnya sendiri. Banyak juga acuan yang dah hilang dan dibeli ganti tetapi belum juga menggunakan acuan, apalagi membuat kuihnya. 

Entah kenapa saya tidak terbuka hati untuk membuatnya. Tambahan dulu agak sukar untuk mendapat resepinya, hanya bergantung kepada majalah atau resepi orang orang tua yang sukatannya berdasarkan agak agak sahaja.


Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun

Tapi kini fenomena sudah berubah, orang tidak lagi kedekut ilmu terutama blogger masakan yang dengan terbuka berkongsi resepi demi mengejar ganjaran pahala perkongsian ilmu yang bermanafaat. Bukan sahaja resepi tetapi segala tips bagi menghasilkan kuih muih yang sedap dikongsi samada untuk kegunaan sendiri atau untuk berniaga. Tiada rasa terancam atau persaingan. 

Saya pernah mendengar sendiri seorang makcik yang mengajar resepi merungut kerana orang yang diajar juga membuka gerai di bazar ramadhan bersebelahan. Sepatutnya dia berbangga kerana membantu orang berkenaan mencari rezeki dengan ilmu yang diperturunkan. Saya agak kesal mendengarnya tapi tak mengapa lah, itu hak masing masing.


Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun

Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun

Lagi satu resepi resepi yang diberi di majalah atau buku masakan satu ketika dulu memang kebanyakannya tidak menjadi kerana mungkin resepi tidak diberi dengan tepat atau cara cara yang betul tidak dikongsi. Yang ini, saya alami sendiri menjadikan saya tidak mempercayai resepi di dalam majalah. 

Tapi kini amat bersyukur kerana orang seperti saya yang dulu tidak tau memasak kerana mungkin tidak mempunyai resepi atau tidak tahu cara cara membuatnya, kini menjadi sangat berminat. Tanya jer Encik Google, terus diberi pelbagai resepi yang dikongsi secara langkah demi langkah lagi. Ini adalah salah satu perkara yang positif berkenaan teknologi yang menjadikan dunia tanpa sempadan lagi.

Saya terpanggil untuk cuba membuat Puteri Ayu selepas terpandang entri yang dibuat oleh Nasi Lemak Lover tetapi saya menggunakan resepi yang dibuat oleh CMG. Tak payah nak minta minta izin kerana mereka dah mengatakan dengan ikhlas niat berkongsi resepi, kan? 

Hari ini sebaik sampai sahaja dari Penang, kami terus ke USJ untuk mengambil Rizky kesayangan yang ditinggalkan di rumah kawan Boy kerana semua boarding di Kota Damansara sudah penuh. Sesampai di rumah, terus menyiram pokok dan masuk dapur. Frust juga sebab terpaksa mengambil gambar dengan menggunakan lampu yang tidak berapa cantik berbanding dengan cahaya matahari semulajadi yang saya pelajari dari Che CT dari Dapur CT. Apa apa pun jom layan gambar dan resepinya....


Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun

Puteri Ayu
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-Bahan - 17 biji
1 biji telur gred A (guna 2 gred B)
80 gram gula halus
80 ml pati santan
1/2 sudu kecil pes pandan
1/2 sudu kecil ovallete
90 gram tepung gandum*
1/2 sudu besar tepung ubi* (*disatu dan diayak)

Gaul rata:
1 cawan kelapa parut
1 sudu besar tepung jagung
1/4 sudu kecil garam halus

Cara cara:
Sapu rata acuan kuih puteri ayu dengan sedikit minyak masak kemudian masukkan 1 camca teh parutan kelapa dan tekan sampai padat. Ketepikan.

Putar gula dan ovallate hingga rata. Masukkan telur dan putar hingga kembang. Masukkan pes padan dan gaul rata. Perlahankan speed, masukkan tepung berselang seli dengan santan hingga habis. Gaul hingga sebati.

Sudukan ke dalam acuan yang telah diisi dengan kelapa tadi. Kukus atas air mendidih selama 15 minit. Angkat, sejukkan sebentar dan keluarkan dari acuan. Boleh dihidangkan....

Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun

Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun

Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

29 ulasan for "Akhirnya Puteri Ayu...Selepas 25 Tahun"

  1. alahai..cikwan suke kuih ni kak..ayu2 gitu...lamenya kak. lebih kurang umur cikwan tu... ;))hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. CW, itulah pasal. Yang best nyer, sentiasa beli acuan. Bila hilang, beli lagi. Masa pindah ke KD, banyak yang hilang, pun dah berganti. Hanya semalam jer terbuka hati untuk mencubanya. Tapi berbaloi penantian sekian lama kerana kuih yang dihasilkan sangat lah lembut dan gebuzzz. Yang penting, dah berjaya memecah rekod sendiri. Untung CW, muda muda nak berjinak dg dapur. Puashati dapat menyajikan makanan dan kuih muih untuk keluarga.

      Padam
  2. awal pepagi,jln 2kt sini tgk puteri ayu ini...suka jugak kuih ini....ntah bila lg nk membuatnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Myda, membuatnya tak susah, sekejap jer dah boleh dikukus tapi nak memulakan langkah pertama tu yang selalu bertangguh. Kalau buat ramai ramai di dapur, lagi seronok.

      Padam
  3. First class la kuih Pn Azie!!..cantik dan berseri sangat...:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shima, seganlah saya dengan pujian setinggi itu. Rasanya banyak kekurangan, maklumlah kelapa parut dibeli di kedai walaupun dipesan mahu yang putih sahaja, ada juga yang lain. Buat kuih pulak tengah malam dalam keadaan yang tergesa gesa dan kepenatan.

      Terima kasih lah atas sokongan selama ini.

      Padam
  4. dah lama cari resepi kuih ni... tak jumpa sebab tak tau nama.. ingat nama dia apam ..hehhe..
    sedapnyer.. nak trylah nanti pakai resepi akak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lysna, try lah. Sedap sangat. Dah try bagi feedback ya. Kena cari kelapa parut yang muda sikit, baru sedap

      Padam
  5. Anak sy suka mkn kuih ni. Tq krn sudi share resepi ini.

    Ungku Azlina
    Shah Alam

    BalasPadam
  6. Saya nak cuba resepi yang ini

    BalasPadam
  7. Salam pn Azie..terima kasih banyak 2 kerana bagi resepi yg confirm menjadi..sblm cuba resepi ni..pernah cuba resepi org lain taping kuih jd bantat..tp bila kawan cuba resipi ni..bos siap puji lagi sebab sedap dan gebu

    BalasPadam
  8. Tq pn azie..sy br nak try buat kuih ni..harap2 menjadi la nnt...

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum sis.. Alhamdullilah sy da try buat ikut resepi sis.. menjadi jg 😊😊

    BalasPadam
  10. Salam puan. Nak Tanya puteri ayu ni boleh ke kita frozen kan?

    BalasPadam
  11. Dah cuba buat tp kuih kita jadi bantat dan berat semacam jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sma la.. Adkh sbb x letak serbuk penaik? Dlm resipi x da serbuk penaik kn

      Padam
    2. Kalau bantat tu mesti ada tak kena dg proses mengukus.

      Padam
  12. Semalam dah buat kuih ni ikut resepi yg diberi. Tq puan. rasa teruja sangat sebab kuih kesukaan berjaya dibuat sendiri. Harini nak cuba kuih sagu pula.

    BalasPadam
  13. Guna telur 17 biji ke...atau 1 gred A dan 2 gred B...mohon pencerahan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1 bji telur gred A ATAU 2bji telur gred B

      MKSD 17BJI - adunan ni menghasilkn 17bji kuih seri Ayu .. ☺

      Padam
  14. Nk tanya...memang xde baking powder yer...semalam buat guna resepi ni xjd..huhuhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tak letak baking powder. Kuih ni bukan patut kembang macam kek atau bahulu.

      Padam
  15. ada tak cara untuk frozen kan kuih puteri ayu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya susah sebab kelapa parut tak tahan lama.

      Padam
  16. Thanks Sis, atas resepinya.. Tak rugi saya cuba resepi2 yang sis kongsikan, pertama kali saya cuba buat kuih ni pun menjadi. Thanks sis😘😘😘

    BalasPadam
  17. Hai kak azie.... Bole sy tau apa fungsi tpg ubi dlm kuih seri ayu dan knp penggunaan baking powder dlm kuih ni tdk dgunakan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aduhai cara tanya tu, tak mampu saya nak jawab. Ini bukan saya yg reka resepi. Saya guna resepi yg dah dicuba oleh ramai blogger. Kalau saya tanya balik, kenapa mesti guna baking powder? Kuih ini tidak patut kembang macam kek atau bahulu. Jadi saya agak, itu sebab tak guna baking powder.

      Padam