Iklan

Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Sunday, 25 March 2012

Udang Masak Lemak Cili Padi


Semalam semasa di rumah Liza, sempat juga belajar cara cara memasak Lemak Cili Padi cara sebenar Nogori Sembilan.  Barulah saya tahu yang untuk memasak selain dari ikan, tak perlu diletakkan asam keping pun.  Cuma diletak garam dan serai sahaja. Selama ini, saya letak jer asam keping, patut lah tak kick ya. Kalau ikan atau ayam, biasanya dikecutkan dulu dengan dimasak atas api bersama bahan yang dikisar sebelum dimasukkan santan.  Nampak mudah jer tapi kena belajar, baru dapat ilmunya.  Pembelajaran ni mestilah berterusan dan sehingga ke akhir hayat.

Jom tengok yang saya masak pagi tadi... Ini untuk rekod sendiri la, untuk panduan anak cucu cicit di akan datang yang baru baru belajar nak memasak. Gulai saya hari ini agak cair kerana santan yang dibeli memang tak berlemak. Tak banyak santan lah.

Udang Masak Lemak Cili Padi 

6 cili padi kampung
1 1/2 inci kunyit hidup
2 batang serai - ketuk
Garam secukupnya
Santan

Cara cara
Kisar cili pada dan kunyit hidup sehingga halus dengan menggunakan sedikit santan.  Masak atas api perlahan dengan selalu dikacau supaya tidak pecah minyak.

Masukkan udang dan garam. Sesuaikan rasa dan boleh lah ditutup api. Hidang dengan nasi putih panas panas.

Nota:
Boleh juga jika mahu dimasukkan kacang panjang. Sedap dan boleh menjadi sebagai ulam dan sayuran hidangan kita 

 

2 comments:

  1. Tersampai di sini selepas Google udang masak cili api.
    Thanks for the recipe.
    Follow akak.
    Visit blog saya http://khairulazone.blogspot.com

    :-)

    ReplyDelete
  2. mmg x pki bwg besar ke k.azie? sama x rasanya bila x pki bwg?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.