Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sambal Tumis Udang Petai

Sambal Tumis Udang Petai


Hari ni saya masak sambal tumis udang dengan petai. Beberapa hari lepas, saya ada membeli beberapa papan petai di pasar malam. Kebetulan petang nanti, my brother dan famili akan sampai dari Bachok atas urusan keluarga. Jadi bolehlah dibuat lauk untuk makan malam nanti.

Resepi ni sangat mudah dan semua orang pun tahu tapi mungkin berguna untuk anak anak yang baru belajar memasak sebagai rujukan. Maklum budak budak sekarang ni ramai yang tak berapa gemar ke dapur sehinggalah bila dah belajar di luar negara, baru mula nak berjinak jinak dengan dapur bila kerinduan pada masakan melayu menjelma ...


Sambal Tumis Udang dan Petai
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan
Udang
Petai buang kulit
1-2 senduk cili kisar
1 biji bawang besar
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan (jika suka)
1 biji bawang besar hiris
Sedikit air asam jawa
Garam, gula

Cara cara
Panaskan minyak dalam kuali, tumis cili kisar hingga garing, masukkan bahan kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan gula terlebih dahulu, lepas tu masukkan petai, air asam jawa dan garam serta serbuk perasa.

Masukkan udang yang digoreng terlebih dahulu dan bawang hiris, masak hingga bawang lembut. Sesuaikan rasa dan kepekatan.


Sambal Tumis Udang Petai
goreng udang dulu sekejap sahaja

Sambal Tumis Udang Petai
bila dah betul betul garing, masukkan gula dan petai


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Sambal Tumis Udang Petai"