Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Baru Belajar Mengukus Pulut Durian



Baru Belajar Mengukus Pulut Durian



Saya sampai sekarang masih belajar cara cara memasak pulut. Banyak rupanya cara cara memasak pulut ni. Ada yang dikukus secara kering dengan meletakkan pulut tanpa air. Setelah separuh masak, diangkat dan tuang samada santan bercampur garam atau hanya air bercampur garam. Selepas digaul rata, dikukus sekali lagi sehingga masak. Boleh rujuk di SINI untuk melihat cara caranya. Ini lah cara yang my mom masak pulut samada pulut kuning, pulut untuk dibuat tapai dan juga ketupat palas.

Ada satu lagi pulak, cara yang agak baru bagi saya yang akan saya tunjukkan di bawah ini. Jom kita layan cara cara memasak pulut kukus ...

Beras pulut dicuci, ditos dan masukkan ke dalam loyang. Kemudian tuangkan samada santan bercampur garam atau hanya air bercampur garam ke dalam loyang tersebut. Paras santan atau air mestilah tinggi sedikit sahaja dari paras beras pulut. Loyang kemudiannya diletak di dalam pengukus dan dikukus sehingga masak.  



Selepas masak, angkat dan dikacau rata, kukus sekejap lagi bagi memastikan ianya masak rata.   Saya menggunakan kuali untuk mengukus sebab malas nak mengeluarkan periuk pengukus





Boleh dimakan begitu sahaja atau ditekan tekan padat untuk dijadikan lapisan bawah kuih seri muka.  Kalau untuk membuat seri muka, mesti dimasukkan santan dan garam ya.




My mom memasak pulut secara tanak di atas dapur sahaja jika ingin membuat pulut pagi atau pulut durian. Jadi memang saya tak pernah tengok pulut dimasak secara yang saya masak pada hari ini. Untuk memasak pulut ini, saya masih meminta kawan saya Rusila untuk mengajarkan cara caranya. Itulah bukan semua orang pandai memasak sejak muda, macam saya lah. Dah umur begini, baru berjinak jinak dengan dapur.

Ingat "sharing is caring" ...

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

3 ulasan for "Baru Belajar Mengukus Pulut Durian"

  1. thanx for sharing.same here mama dah "xde" baru terhegeh2 nk berjinak dgn dapo.utk suami la katakan:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha zaman dulu tak ada program masterchef. sejak ada masterchef, ramai orang dah jadi chef di rumah sendiri untuk suami dan anak anak

      Padam
  2. Tq sharing ye.. Sy pun br nak belajar masak pulut dgn mudah..😊

    BalasPadam