Iklan

Ruang Iklan Untuk Disewa

Ruang Iklan Untuk Disewa

Iklan Nuffnang

Monday, 31 October 2011

Apam Gula Hangus





 
Walaupun sampai rumah hari ini hampir pukul 8 malam, saya terus masuk ke dapur sebaik solat maghrib dengan tak sempat menyalin baju kerja. Semangat tengah berkobar ni untuk memasak apam terutama apam gula hangus yang saya jumpa resepinya semasa waktu makan tengahari tadi.  Seperti biasa, saya jarang sekali keluar lunch.
Apa yang saya nak katakan berkenaan apam ini adalah sedap dan gebu sekali.  Sangat sangat gebu, dua tiga ketul masuk mulut pun tak terasa. Hubby pun mencukai beberapa biji semasa saya sedang menyediakan teh O.  Saya seronok kalau hubby dan anak anak suka makan masakan atau kuih yang saya masak.  Cuba lah kalau nak tahu bagaimana enaknya dan gebunya apam ini.  Ya amfuuun, sedap bangat.  Cuma bentuknya tu jer kena improve kerana mungkin terlebih masukkan adunan, bila mengembang dah terkeluar dari acuan.  Jom, layan resepinya ...


Apam Gula Hangus
sumber: Potret Kasih

Gula Hangus
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas

2 biji telur
1/2 cawan minyak masak
2 sudu besar marjerin/butter
2 sudu susu pekat
1 sudu teh soda bikarbonat.
1 1/2 cawan tepung gandum.

Cara-cara
1. Gula dihanguskan kemudian dicampurkan dengan air dan disejukkan
2. Didalam blender masukkan telur,susu,minyak dan marjerin/butter, kisarkan anggaran 3 minit
3. Masukkan gula yang telah disejukkan tadi bersama soda bikarbonat dan dikisarkan lagi.
4. Akhir sekali masukkan tepung dan dikisar lagi sehingga sebati.
5. Kukus adunan di dalam loyang yang telah disapu dengan minyak masak selama 45 minit.
6. Boleh juga menggunakan acuan mangkuk plastik kecil. Kukus dlm 15 minit sahaja.
7. Sekiranya adunan nampak cair bolehlah  ditambah sedikit tepung agar apam tadi tidak mendap dan basah di bahagian bawahnya.





Sunday, 30 October 2011

Donut Gebu Tradisional









As salam pagi Ahad untuk semua. Semoga hari ini menceriakan hidup kita semua. Hari ini tak ada apa apa rancangan cuma bercadang untuk ke One Utama mencari hadiah untuk anak kawan yang akan melangsungkan perkahwinan di hujung minggu ini.  Jadi pagi pagi saya dah ke dapur untuk membuat kuih keria menggunakan baki ubi keledek semalam dan juga kuih donut.

Bercakap mengenai kuih donut ni, macam mana timbul idea nak membuatnya adalah kerana melihatkan bentuk kuih keria yang sama bentuk dengan kuih donut, lagi pula kuih keria yang dibuat semalam sedap sekali, itu yang terasa nak mencuba buat kuih donut pula. Malam tadi sebelum tidur, saya membelek belek resepi dalam internet.  Terpandang Donut Gebu tradisional yang ditulis oleh Norashikin di SINI.  Saya tertarik dengan apa yang ditulis, donut "dijamin gebu sampai esok". So catchy.  Tambahan pula komen komen orang dah mencuba nya, semua nya berpuashati dengan resepi ini.  Apalagi pagi pagi dah minta my son drive ke kedai mencari yis mauripan sebab hubby masih kat kampung. Saya memang tak pernah membeli yis ini, jadi tak ada stock dalam kitchen store kami ....  

Mudah sekali membuat donut ini dan seronok bila tengok doh mengembang sekali ganda saiznya.  Cuma lain kali kena belajar lebih bersabar bagi menghasilkan donut yang bentuknya bulat cantik.  Hahaha kesabaran memang kurang sikit pada saya, semenjak dua menjak dulu lagi.  Mesti nak cepat jer.  Apa apa pun rasanya memang lembut dan gebu.  Jom kita tengok resepi dan gambar gambarnya sekali.  Hobi saya kan mengambil gambar gambar ....


 Donut Gebu
 sumber: norashikin 

Bahan-bahan (untuk 34 biji)
1 kg tepung gandum
1 pkt yis segera mauripan (11g)
2 sb susu pekat manis
1/2 st garam
1/2 cwn minyak masak
550 g air bertapis
Minyak masak untuk menggoreng tenggelam

Cara cara
Larutkan garam, susu ke dalam air. Gunakan air pada suhu bilik sahaja.
Gaulkan yis dan tepung gandum sehingga rata.
Masukkan minyak masak dan gaul ramas sehingga sebati. Kalau boleh sehingga tiada lagi butiran-butiran kasar. Lagi halus adunan, lagi menariklah donut yang terhasil.

Masukkan cecair sekaligus dan gaul dahulu menggunakan kelima-lima hujung jari sehingga tiada lagi air bertakung.


Rehatkan adunan tanpa ditutup selama 15-20 minit. Tak perlu cuci tangan dulu.


Setelah direhatkan, uli semula 2 - 3 minit sehingga tiada lagi adunan yang melekat di tangan dan mangkuk adunan.

Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dengan berat 50g setiap satu. Boleh menghasilkan kira-kira 34 biji donut. Bulatkan setiap adunan tadi menjadi bebola yang licin.
Leperkan sedikit bebola tadi lebih kurang setebal 1 - 1.5 cm dan tebuk lubang ditengahnya mengunakan penutup botol atau alat yang sesuai. Trim sedikit bentuknya supaya bentuknya bulat dan tidak bersegi.

Biarkan donut mengembang di tempat yang tertutup supaya adunan tidak kering lebih kurang 1/2 - 1 jam. Tidak perlu terlalu lama kerana ia akan mengembang lagi apabila digoreng.

Goreng di dalam minyak yang banyak dengan api sederhana sehingga kuning keemasan
Tunggu suam (dalam 2 minit diangkat) sebelum digaulkan dalam gula caster bagi mengelakkan gula cair melekat. Atau boleh juga dihias sesuka hati anda sebelum dihidang

Tips
Kita boleh menyimpan donut dalam peti sejuk beku dalam jangkamasa yang lama. Hanya perlu menggoreng donut ini sebentar sahaja untuk mematikan yis dan menetapkan bentuknya. Simpan dalam bekas kedap udara atau plastik dengan seal. Selepas dibekukan, perlu defrost dahulu sebelum digoreng.
Untuk simpanan dalam jangka pendek, hanya perlu disimpan dalam bekas bertutup. Donut akan kekal gebu untuk 24 jam.



Campurkan susu, garam ke dalam air


Yis digaul rata dengan tepung gandum


Tuang setengah cawan minyak masak dn gaul rata


Tuang bancuhan susu tadi


Setelah bergaul rata, diuli menjadi doh


Adunan mengembang selepas dibiarkan selama 30 minit


Bahagikan adunan


Bentukkan kuih donut


Rehatkan 1/2 hingga 1 jam


Dah siap dihidangkan


Lembut terutama bila makan panas panas


Haa tengok tuu ...

Saturday, 29 October 2011

Traditional British Bread and Butter Pudding






Haaa tu dia, resepi omputih. Sebenarnya kuih Puding Roti ini dimasak oleh Juita, anak dara saya yang tak mahu kalah dengan saya dalam bab masak memasak. Saya memang nampak dia berminat dengan masakan, sebab itu saya membeli peralatan memasak dan membuat kuih yang diminta beliau. Setiap kali shopping ke Giant, Juita dan Nana tak lupa untuk membeli bahan untuk membuat kuih muih dan juga peralatannya sekali. Aween pun rajin menolong kalau Juita membuat kuih muih. Mana tahu kot satu hari nanti, dia mengusahakan bisnes makanan yang sebenarnya fardu kifayah menyediakan makanan halal...

Kuih Keria







Kuih keria adalah kuih kesukaan suami saya berbanding dengan saya yang lebih suka kuih cek mek molek. Oleh kerana bahan bahan untuk membuat cek mek molek dan kuih keria adalah menggunakan bahan yg sama. Jadi saya membuat kedua duanya sekali. Ubi yang ditumbuk disimpan separuh untuk dibuat kuih keria.  Kebetulan pula, ubi keledek yang dibawa oleh my brother dari kampung memang bersaiz besar, jadi banyak jenis kuih boleh dibuat.  Sebelah pagi saya membuat kuih cek mek molek untuk sarapan. Manakala kuih keria saya buat di sebelah petang selepas balik dari pejabat, sebelum hubby balik ke kampung menziarahi emaknya. Hubby memang suka dengan kuih ini dan siap diambil sendiri di kuali sebelum sempat saya menghidangnya.

Sebenarnya inilah kali pertama saya membuat kuih keria kerana saya tak berapa menggemari rasa gula yang melekat tu. Apalagi kalau makan dengan tangan, rasa melekit belengas, istilah  orang Kelantan la.

Jom kita layan resepi dan gambar gambar nya ...


Kuih Keria

Bahan bahan
Ubi keledek oren
Tepung gandum
4 sudu besar gula
3 sudu besar air

Rebus ubi sampai empuk. Lenyekkan.
Ubi yg telah dilenyek diuli dan digaul bersama tepung gandum. Bentukkan kuih keria dan goreng dalam minyak panas yang banyak.

Proses seterusnya adalah untuk menyira kuih yang digoreng tadi di dalam kuali berisi air gula. Panaskan air dan gula hingga gula hancur dan berbuih, baru dimasukkan kuih. Perlahankan api dan gaul hingga rata. Lepas tu tutup api dan gaul lagi sehingga gula sekata melekat elok pada kuih.

Siap dihidangkan panas panas.


Nota: ada petua supaya diletakkan 1 sudu teh tepung gandum dalam air gula yang berbuih supaya gula pada kuih keria tahan lama dan tak cair 



Keledek yg direbus empuk dibuang kulitnya


Keledek di tumbuk dan gaul dg tepung gandum



Adunan yg siap utk dibuat kuih


sedang digoreng


Air dan gula untuk menyira


Bila air gula berbuih, masukkan kuih




Tutup api dan terus dikacau


sedia untuk dimakan



Cuba lah, sangat mudah disediakan


Puding Roti Pandan Kukus






Saya memasak puding roti pandan kukus ini adalah secara kebetulan sahaja. Hajat hati untuk membuat puding roti bakar dan telah pun beberapa hari lepas membeli bahan bahan yang diperlukan. Tiba tiba terpandang puding roti pandan kukus dalam blog Azita lalu saya buka internet dan mencari resepi roti pandan kukus yang lain lain juga. Saya begitu teruja untuk mencubanya selepas membaca dalam blog CT.

Kuih Cek Mek Molek






Bangun pagi pagi hari sabtu, saya terus ke dapur.  Berkobar kobar nak mengerjakan ubi stellor (ubi keledek lah weh) yang dibawa abang saya dari Kelantan.  Nak buat kuih Cek Mek Molek lah.  Kuih Cek Mek Molek adalah kuih yang biasa dibuat semasa saya kecil dahulu. Maklum bahan bahannya mudah. Kadang kadang arwah my father tanam sendiri jer ubi keledek tu. Kuih ini kalau di kampung saya, bukan saja dimakan sebagai hidangan petang tetapi juga sebagai kuih untuk sarapan pagi.

Thursday, 27 October 2011

Bingka Pisang





 Saya berhasrat untuk cuba memasak kesemua resepi bingka yang merupakan kuih tradisional yang sangat mudah disediakan dan rasanya juga sedap. Hari ini saya membuat bingka pisang menggunakan lebihan pisang emas semasa membuat kek pisang tempohari.  Pisang pisang tersebut dikupas kulit dan disimpan di dalam peti sejuk.  Hajat hati untuk membuat kuih jemput jemput pisang sahaja, tapi saya menukar fikiran untuk membuat bingka pisang, kot kot boleh saya bawa sedikit ke pejabat esok atau makan sahaja pada hujung minggu.  



Dengan dibantu anak dara saya, Juita kami mula memasak sebaik sampai di rumah.  Tempoh penyediaannya sangat cepat tak sampai pun 15 minit. Jom kita layan resepi dan gambar gambarnya. Jommm .... 




Bingka Pisang
sumber: hana memories
Bahan-bahan
10 - 13 biji pisang - di lenyek
1 cwn tepung
3/4 cwn gula
1 cwn santan
1 cwn susu cair
1 biji telur
2 sudu besar butter
Cara-cara
Blender semua bahan kecuali pisang.
Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
Bakar 180C selama 1 jam atau lebih untuk mendapatkan kerak yang hebat.
Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi best  ....






Ketupat Sotong

Ketupat sotong



Jemput makan .. sedap ni

Haa seperti yang saya tulis dalam entri sebelum ini, ketupat sotong adalah satu lagi makanan kegemaran saya sejak kecil. Ianya sangat istimewa bagi saya, apalagi jika sotong tersebut bertelur.  Setiap kali musim sotong bertelur, keluarga saya akan membuat ketupat sotong.  Maklumlah sotong bertelur juga ada musim nya.  


Kali ini saya nak tayangkan ketupat sotong yang dimasak oleh Kak Son, kakak ipar saya yang berada di Kuala Lumpur sehari sebelum Depavali.  Boleh rujuk resepi nya di sini ya.  Jom kita layan gambar gambarnya ...



wow tengok yang berwarna putih itu la telur sotong


Kalau ada telur, ketupat sotong lagi best



makanan istimewa orang Kelantan


Wednesday, 26 October 2011

Ikan Rebus Goreng




Ini adalah satu lagi lauk sempoi kesukaan saya dari kecil hingga sekarang. Ikan rebus yang digoreng. Maklumlah saya budak kampung.  Jadi makanan kampung yang ala kadar jer menjadi juadah saya semasa kecil.  Ikan mesti direbus dengan asam keping dan garam dan dibiarkan sekurang kurangnya semalaman.  Lepas itu digoreng dan selepas agak masak, masukkan bawang besar dan cili hidup yang dihiris.  Angkat dan makan dengan nasi putih panas panas atau makan dengan pulut dan kelapa parut.  Saya suka juga makan dengan nasi kerabu.  Pendek kata makanan kesukaan kita semasa kecil akan kekal menjadi kesukaan.  Apa apa ikan pun sedap dibuat ikan rebus goreng. Kalau makan dengan pulut, guna ikan selar kuning atau ikan selayang, di sini dipanggil ikan sardin kot.  Tapi ikan tongkol tetap kegemaran saya untuk dibuat ikan rebus goreng.

Jom kita layan gambar gambarnya ....


Ikan yg direbus dg asam dan garam



bawang besar dan cili hidup hiris

siappp ...