Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Masak Tempoyak Ikan Kembung


Masak Tempoyak Ikan Kembung



Sebaik menjengah ke dapur malam tadi sekembali dari Kelantan, ternampak  tempoyak yang hubby bawa balik dari kampung.  Jadi pagi ni, terus decide untuk masak tempoyak dan minta hubby carikan ikan terubuk atau apa apa ikan yang sesuai untuk dibuat masak tempoyak.  

Oleh kerana yang ada hanya ikan kembung, saya memikirkan masak tempoyak stail Perak yang saya belajar dari mak mertua. Masak tempoyak di Perak biasanya menggunakan ikan kembung dan dimasukkan timun atau taugeh yang bersaiz besar.

Masak tempoyak adalah masakan kegemaran my hubby tapi saya jarang sekali memasaknya kerana bila saya masak, rasanya kurang sedap. Lebih lebih lagi pulak bekalan tempoyak kami sudah lama kehabisan. Tapi setelah melihat dan belajar cara kakak saya memasak asam rebus tempoyak ikan patin, baru rasa yakin untuk mencuba lagi.  

Yang seronoknya, anak saya Aween memberi pujian yang masak tempoyak yang saya masak ini sedap dan rasa sama seperti yang Cik Yah masak di Kelantan.  Jom layan gambar dan resepinya di bawah ...




Masak Tempoyak Ikan Kembung

Masak Tempoyak Ikan Kembung
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan
Ikan Kembung
Timun
5 biji cili padi
1/2 inci kunyit hidup
3 sudu besar tempoyak
Garam
Gula
1 Asam keping 

Blend cili padi dan kunyit hidup hingga halus.  Masukkan air secukupnya di dalam periuk. Kacau sebati bahan kisar, tempoyak, garam, gula dan asam keping bersama air. 

Masukkan ikan dan timun sekali ke dalam periuk.  Saya menggunakan asam keping kerana tempoyak ini masih baru, jadi agak kurang masam.

Selepas digaul sebati, baru dijerang atas dapur.  Masak sehingga menggelegak.  Sesuaikan rasa dan kepekatannya. Boleh tambah tempoyak jika dirasakan cair.

tempoyak baru yang hubby bawa dari kampung
 
gaul kesemua sekali sebelum dimasak atas dapur

setelah masak
  
Masak Tempoyak Ikan Kembung
boleh dihidang dengan nasi putih
Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Masak Tempoyak Ikan Kembung"

  1. salam kak...saya nak tanye sikit, msk gulai tempoyak ni memang tak pkai bawang ke.

    BalasPadam