Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Kuih Kaswi



Kuih Kaswi



Sudah lama saya ingin memasak kuih kaswi kerana kuih ini adalah antara kuih kegemaran terutama bila melihatkan warnanya yang perang kehitaman. Saya membelek belek resepinya sekian lama dan sering kali bertukar fikiran bila membaca komen yang diberi oleh penulis resepi.

Malam tadi, saya memutuskan untuk memasak kuih kaswi sudah agak lewat. Sebelumnya saya asyik berbelah bagi dek kepenatan selepas beberapa hari balik lewat dari pejabat. Rancangan awalnya, saya hanya ingin berehat dan tidur lebih awal. Tapi entah macam mana, tiba tiba saja saya rasa ingin terus memasaknya memikirkan cara penyediaannya yang sangat mudah dan ringkas. Saya terus meminta hubby membeli kelapa parut untuk digaulkan dengan kuih ini sebelum dimakan. Sebenarnya memasak kuih muih sudah menjadi terapi yang meredakan ketegangan pada saya ... ianya menjadikan saya lebih segar dan bersemangat.

Jom lah kita tengok resepi yang saya gunakan dan layan gambar gambarnya sekali ... jom kita ..




Kuih Kaswi

Kuih Kaswi
Oleh: Azie Kitchen


Bahan bahan
1 cawan gula
1 cawan gula merah/gula melaka
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1/2 cawan tepung beras
3 sudu besar air kapur
5 cawan air
1/2 sudu kecil nescafe atau kicap pekat
1/2 biji Kelapa parut
1 sudu kecil garam

Cara-cara
Masak 2 cawan air dengan gula pasir dan gula merah. Ketepikan.

Campurkan kesemua jenis tepung dan bancuh dengan 3 cawan air. Masukkan air kapur dan sedikit kicap pekat. (Nota: boleh juga menggunakan tepung gandum menggantikan tepung beras)

Tuang air gula ke dalam bancuhan tepung. Kacau rata. Tapis dan tuang dalam acuan yang telah dilenser minyak dan dipanaskan terlebih dahulu.

Kukus selama 30 hingga 40 minit.
Potong bila dah betul betul sejuk dg menggunakan pisau plastik atau pisau yang dibalut dengan plastik. 

Gaul kuih yang dipotong dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam. Jika suka, boleh juga dikukus kelapa parut tersebut sekejap supaya tahan lebih lama.





Kuih Kaswi








Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Kuih Kaswi"

  1. salam k.azie....
    bila adunan kaswi dicampur nescafe atau kicap pekat...tak menjejaskan rsa ke.atau sekadar merubah warna supaya lagi gelap.

    BalasPadam