Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Sup Kepala Ikan



Sup Kepala Ikan

Sebenarnya sudah lama saya tidak memasak Sup Kepala Ikan kerana hubby tidak membeli kepala ikan. Resepi ini saya pelajari dari sahabat saya Dr Sabariah yang pada masa itu tinggal di UiTM Segamat kerana suaminya bertugas sebagai Penyelia. Saya mempelajari dengan melihat sendiri beliau memasaknya dan sejak itu, ianya sudah menjadi resepi kegemaran kami sekeluarga bagi memasak kepala ikan. Kepala ikan yang biasa saya guna adalah kepala ikan merah atau ikan jenahak. Lain lain kepala ikan, tak pernah lagi saya mencubanya.

Semalam semasa ke Giant, saya telah membeli kepala ikan jenahak dan kepala ikan merah yang sederhana saja saiznya. Lama tak makan sup kepala ikan ni, menjadikan sup yang dibuat ini rasa sangat sedap ..

Jom kita layan resepinya dulu ...

Sup Kepala Ikan

Kepala Ikan
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
Kulit kayu manis, bunga lawang
1 sudu besar lada hitam
Garam
Daun sup

Bawang merah, bawang putih dan halia dihiris. Lada hitam ditumbuk kasar. Panaskan minyak dan masukkan kulit kayu manis dan bunga lawang. Masukkan bawang dan halia hiris. Goreng hingga wangi. 

Masukkan sedikit air dan biarkan air mendidih, sebelum dimasukkan kepala ikan yang sudah dipotong kecil. Bila ikan hampir masak, masukkan lada hitam dan garam. Sesuaikan rasa dan taburkan daun bawang sebelum menutup api.

Masa dihidang, boleh ditaburkan sekali lagi daun bawang dan bawang goreng jika mahu. Makan semasa panas dengan nasi panas sangat lah sedap. Mudah dan cepat disediakan.



tumis bawang dan halia


masukkan air secukupnya


bila mendidih, masukkan kepala ikan


masukkan lada hitam


akhir sekali garam dan daun sup


Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Sup Kepala Ikan"

  1. amboi sodapnya sup kepala ikan ini kak oii.meleleh air liur nengoknya.

    BalasPadam