Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Vanilla Cup Cake



Vanilla Cup Cake Azie Kitchen



Semasa mencari cari resepi cup cake, saya terjumpa satu tag line yang ditulis, sangat mudah dan gerenti sedap menyebabkan saya teringin sekali untuk mencuba.  Hari hari mengajak hubby ke Giant untuk membeli bahan bahan yang diperlukan. 


Vanilla Cup Cake Azie Kitchen


Kebetulan jiran saya, Datin Ros mengajak ke rumahnya malam nanti untuk sessi sembang sembang kejiranan yang banyak kali dibuat bagi mengeratkan hubungan dan silaturrahim. 

Memandangkan Datin Ros adalah kawan baik saya, berhajat untuk membawa buah tangan yang dimasak sendiri. Jadi bangun pagi pagi saya telah mula membuat cup cake walaupun berjanji dengan Juita untuk membuatnya bersama sama.

Ini lah kali pertama saya membuat cup cake dan Alhamdulillah menjadi.  Lepas ini saya akan mencuba resepi cupcake Nigella Lawson pula.  Saya tak membuat isingnya untuk kali ini.  Jom layan resepi dan gambar gambarnya ...


Vanilla Cup Cake Azie Kitchen

Vanilla Cup Cake
sumber: Myresepi
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan
150 gram mentega
185 gram tepung naik sendiri
150 gram gula kastor
½ sudu kecil soda bikarbonat
3 biji telur
1 sudu kecil vanilla

Untuk ising:
100 gram mentega
200 gram gula ising
2 sudu kecil air panas
1 sudu kecil esen vanilla
Chocolate rice utk tabur

Cara-cara:
Pukul butter dan gula hingga kembang. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan esen vanilla.

Masukkan tepung yang dicampur dgn soda bikarbonat. Adun sebati.

Susunkan kertas kek cawan kedalam acuan. Masukkan adunan hingga ¾ penuh.

Bakar selama 10 minit dgn suhu 180 C.

Utk ising, pukul mentega dan gula ising hingga kembang. Masukkan esen dan air panas. Pukul lagi hingga putih dan berkrim.

Sapukan ising atak kek. Pastikan kek betul-betul sejuk sebelum diletakkan ising. Kemudian boleh tabut manik atau choc rice.


Vanilla Cup Cake Azie Kitchen

Vanilla Cup Cake Azie Kitchen

Vanilla Cup Cake Azie Kitchen

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

Catat Ulasan for "Vanilla Cup Cake"