Iklan Nuffnang

Iklan

Revenue Hits

12 Okt 2011

Japanese Koi yang memberi Ketenangan





Sebelum Nana balik ke Egypt, boleh dikatakan kami kerap berulang alik membuat lawatan dari pusat Koi dari satu centre ke satu centre yang lain. Memang sangat mengujakan bila melihat ikan koi berenang lemah gemalai di air kolam yang tenang. Di bawah cahaya matahari, sisik koi kelihatan berkilauan yang sukar digambar dengan kata kata akan keindahannya.  Kami mempelajari pasal jenis jenis ikan koi dan cara memilih koi yang cantik. Maklumlah harganya bukan murah, sekali pergi dapat beli satu atau dua ekor jer. Walaupun bukan pro, tapi cuba untuk mendapatkan ikan cantik dengan harga yang munasabah.


Kini kami mempunyai koleksi 8 ekor ikan koi jepun dari sanke, showa, kohaku dan yang terbaru platinum ogon. saya bercadang untuk mendapatkan beberapa jenis koi ogon lagi seperti yamabuki ogon dan orenji ogon sebelum membeli shiro utsuri, koi hitam putih dan tancho kohaku dan tancho sanke. Azamnya untuk ada sekurang kurangnya seekor dari setiap baka japanese koi. Ternyata berbeza kecantikan koi jepun berbanding dengan local koi dari segi bentuk badan, warna dan coraknya. Memang berbaloi melabur untuk membeli japanese koi.


Setiap hari sebaik sampai di rumah, saya mesti duduk di tepi kolam untuk memberi ikan ikan koi makan. Seronok tengok mereka berebut rebut makanan dan melompat timbul di permukaan untuk menyambar palet yang dilontarkan.


Sesungguhnya kehadiran ikan ikan koi amat memberi ketenangan kepada saya yang kepenatan selepas balik dari pejabat. Dapat meredakan ketegangan.  Setiap hari pasti ingin cepat pulang untuk bermesra dengan mereka yang pastinya tidak akan menyakitkan hatiku. Hmmm tak sabar melihat ikan ikan koi tersebut membesar di depan mata ...


 

1 ulasan:

Terima kasih kerana sudi komen. Ianya sangat dihargai.
Sekiranya anda telah mencuba resepi di sini, sudi kiranya dapat memberikan link entri untuk rujukan pembaca lain.

Kepada non blogger yang tiada akaun, sudilah menulis nama atau nama ringkas di bawah komen anda. Tak mesra lah nak panggil Cik/Puan Anonymous, kan.