Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Ayam Phat Phet


Ayam Phat Phet


Haaa ... unik tak nama resepi ini?  Resepi yang dimasak oleh Nana adalah resepi yang berasal dari Kelantan tetapi bercirikan masakan siam kerana penggunaan daun limau purut.  

Resepi ini biasa dimasak beliau semasa di Egypt. Sedap dimakan dengan nasi panas panas atau dimakan dengan roti gardenia pun sedap. Kalau kekeringan idea nak masak apa hari ini, boleh cuba resepi mudah ini. 

Jom layan resepi dan gambar gambar nya ..




Ayam Phat Phet

Ayam Phat Phet
Oleh: Azie Kitchen


Bahan bahan:
Ayam

Bahan kisar
2 biji bawang besar

5 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 batang serai
Cili padi (ikut suka kepedasan)


Lain lain
1 batang serai (titik)
4 daun limau purut
Asam keping
Garam dan gula



Cara cara
Tumis bahan kisar hingga wangi dan kering. Masukkan sedikit air, masukkan ayam, serai titik dan lain lain bahan. Dimasak hingga ayam masak. Masukkan garam dan gula. Kepekatan ikut suka sendiri, jika ingin berkuah, masukkan air.

Ayam Phat Phet




Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

4 ulasan for "Ayam Phat Phet"

  1. akak lupa taip satu lg bhn iaitu kunyit...

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum
    Saya nak ucapkan berbanyak terima kasih kat aziekitchen nie sbb setiap menu yang saya nak semua ada.. setiap kali nak masak menu baru mesti cari kat sini Alhamdulillah semua menjadi.. tq²

    BalasPadam